Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Uddannelsesplan kompetenceniveau 1+2+3, læreruddannelsen

Uddannelsesplan for Haldum Hinnerup Skolen Favrskov Kommune

Introduktion 
I en uddannelsesplan beskriver praktikskolen generelt, hvordan den håndterer uddannelsesopgaven, så primært studerende kan forholde sig til at være i praktik på skolen. I bekendtgørelsen fremgår det, at uddannelsesplanen godkendes af både skole og LIA:

Praktikskolen udarbejder i samarbejde med professionshøjskolen en uddannelsesplan for praktikken i overensstemmelse med krav om tydelig progression i den studerendes opgaver og ansvar. Uddannelsesplanen godkendes af begge parter (uddrag fra Bekendtgørelsen)

Planen kommunikerer desuden til uddannelseslærere, uddannelsesansvarlige, skoleledelse og LIA-undervisere, og giver alle parter viden om skolens didaktiske valg i forhold til de lærerstuderendes praktik. Planen fungerer dermed også som en slags forventningsafstemning mellem praktikkens mange parter på hhv. skole og læreruddannelsen. 
Når skolens uddannelsesplan er godkendt af begge parter, uploades den på Praktikportalen af studieadministrationen på LIA. Skolen har selv ansvar for, at planen lægges på skolens hjemmeside. Herefter er det op til parterne i og omkring praktikken at give planen liv i de forskellige didaktiske rum i og omkring praktikken, så planen kommer til at spille en meningsfuld rolle for alle parter i en travl hverdag. 
De første år med LU23 genbesøges uddannelsesplanen årligt.

Ordforklaring:
LU13                                    LU23
Praktiklærer = Uddannelseslærer 
Praktikkoordinator = Uddannelsesansvarlig 
Praktikskole = Uddannelsesskole
UC-underviser = Underviser fra LIA
 

Præsentation 
Haldum -Hinnerup Skolen adresse er Svinget 4 8382 Hinnerup.
Haldum-Hinnerup Skolen er en skolen med ca. 650 elever, 52 lærere og
4 børnehaveklasse-ledere. Den er bygget i 1956, men udbygget i flere omgange i takt med befolkningstilvæksten.
Skolen ligger i et naturskønt område i udkanten af Hinnerup- tæt på skov og marker. Vi har særdeles gode faciliteter, både hvad angår alm. klasselokaler, faglokaler, lærerforberedelse og udendørs områder.
Til skolen er der knyttet en SFO med ca .270 børn og 15 pædagoger/medhjælpere.
Vi er en 3-sporet skole (på nogle klassetrin dog kun 2 spor og 4 børnehaveklasser). Skolen er delt i 3 klynger, A, B og C-klyngen. 0.-3. årgang bor i A-klyngen, 4.-6 årgang i B-klyngen og 7.-9 årgang i C-klyngen. Desuden har vi i hver klynge en specialklasse med elever med generelle vanskeligheder.
Vi er inddelt i årgangsteam, som består af 4-5 lærere. Den lærergruppe har ansvaret for planlægningen og tilrettelæggelsen af undervisningen på en bestemt årgang.

På skolen arbejder vi ud fra tre grundlæggende værdier, der gennemsyrer vores tankegang:
Anerkendelse - fællesskab og lyst til at lære.


Skolen som uddannelsessted
Indskolingsleder og uddannelsesansvarlig Birgit Sønderby har det overordnede ansvar for planlægning og gennemførsel af praktikken. I er altid velkommen til at kontakte hende, hvis man har spørgsmål eller føler sig usikker på noget i forhold til praktikkens forløb.
Alle de lærere, som I møder i praktikken, er fagligt kompetente og har enten linjefag og/eller stor erfaring i undervisning i pågældende fag. Som udgangspunkt har praktiklærerne mindst to års erfaring som lærer, inden de påtager sig uddannelseslæreransvaret.
En af jeres uddannelseslærere vil være praktikansvarlig for holdet (navnet står på jeres skema). Det er med den ansvarlige udd.lærer, I laver de fornødne aftaler om, hvilke møder I følger.
Vi vægter samarbejdet med seminariet højt, og ledelsen er repræsenteret ved alle samarbejdsmøder, så vi altid er velorienterede om læreruddannelsen.
I vil opleve en skole, hvor alle er meget interesserede i at uddanne kommende kolleger bedst muligt.
De fleste lærere arbejder på skolen 35 timer om ugen. De resterende 5 timer af arbejdsugen råder den enkelte over, og bruges til skole-hjemsamarbejde, arrangementer, samt individuel forberedelse.

 

Praktikken består af flere dele:
•    førvejledning
•    velkomstmøde med udd. ansvarlig
•    vejledningstimer med udd. lærerne
•    vejledning med udd.ansvalig
•    midtvejs- og slutevaluering med ledelse
•    observation i klasser ( skrevet med parentes om)  ca. 5 timer/uge i sine undervisningsfag eller andre fag efter aftale
•    undervisning i klasser ca. 8-10 timer/uge i sine undervisningsfag
•    være aktiv i klasser mindst 15 timer pr uge, såvel fag-faglig som understøttende i blokpraktikken
•    evt. etablering af makkergruppe/elev i dansk, 2-3 timer/uge (boostgruppe)
•    timer i andre fag efter eget ønske- aftales med udd.ansvarlig
•    deltagelse i diverse relevante møder
•    lave praktikopgaver givet af seminariet i forbindelse med praktikken
•    arbejde med relevante opgaver givet af skolen (sætte sig ind i teori, lave observationer mv.)
•    deltage i vejledningssamtale midtvejs i praktikken
•    evt. aleneundervisning i en klasse, hvor undervisningen er tilrettelagt af læreren og hvor naboklassenslæreren er ansvarlig
•    varetage gårdvagter
•    besøg og observation i SFO for studerende, der uddanner sig til indskoling

Vi forventer, at I deltager aktivt i hele arbejdsugen, følger det udsendte skema med både observationstimer og praktiktimer. I aftaler selv placering af vejledning med jeres udd.lærere.


Kriterier for godkendelse af praktikforløbet
Når studerendes praktikforløb vurderes godkendt eller ikke-godkendt, sker det på baggrund af en indstilling til LIA (praktikkontoret). Vurderingen sker ud fra opfyldelse af mødepligt og de mål, der er formuleret for praktikforløbet. Af Den Fælles Nationale Studieordning fremgår det yderligere: 
I tilfælde, hvor den studerendes praktikforløb af skolen indstilles til ikke-godkendt, skal professionshøjskolen indhente en redegørelse fra den studerende om praktikforløbet….Professionshøjskolen træffer den endelige beslutning, som meddeles den studerende. Et ikke-godkendt forløb skal ledsages af en begrundelse. 
Hvis du skulle være uheldig at blive syg i din praktikperiode melder du dig syg/rask som andet personale (se pjecen).
Det er dog vigtigt at understrege, at du – for at vi kan vurdere dig – skal være til stede og deltage aktivt i hele perioden. Naturligvis kan du blive syg eller have behov for en fridag/omsorgsdag eller lign. Er dette nødvendigt aftales det med Birgit Sønderby, og det er også med hende at evt. erstatningspraktik i forbindelse med længerevarende sygdom aftales.
Undervejs i forløbet bliver den studerende vejledt og hjulpet til at nå praktikkens mål, først og fremmest af de udd. ansvarlige lærere. Hvis der - mod forventning -  opstår  uhensigtsmæssigheder i forløbet, tøv aldrig med at kontakte den udd.svarlige/ledelsesrep.

Hvis der er bekymringer i forhold til en evt. Ikke bestået praktik, vil den studerende hurtigst muligt- og senest ved afslutning af første uge i blokpraktikken blive informeret og få yderligere hjælp via vejledning og samtaler med udd. ansvarlig om , hvad der skal arbejdes med/ændres for at blive bedømt bestået.
Er det stadig ikke muligt at bedømme den studerende for bestået kontaktes LIA og det videre forløb aftales.
Uddannelsansvarlig vil altid være medbedømmer sammen med udd.læreren i tvivlstilfælde


Praktiske informationer 
Skolens tlf. nummer er 8964 5500. Ved fravær kontaktes skolen mellem 7.10 og 7.20

I praktikperioden betragtes studerende som ansatte på skolen og skal derfor overholde alle regler om fortrolighed – også efter praktikperiodens afslutning.
Vi forventer, at I som studerende er aktive på skolen fra kl. 7.45 og i øvrigt efter aftale følger jeres udd.ansvarlige lærer til møder. Tirsdag har vi altid møder til kl. 16.30.
Den studerende på 1. årgang forventes at være på skolen i 30 timer om ugen i blokpraktikken og ca. 12-14 timer i ”dryppraktikken”, fordelt på torsdage og fredage.
Fredage er A-dage på skolen. Det betyder, at vi har skiftende skemaer med mulighed for fordybelse i de enkelte fag, ture ud ad af huset mm.

AULA bruger vi som kommunikationsplatform intern og med forældre. Husk, at I som studerende får præsenteret jer selv på Aula.
Hvis I får brug for at videooptage undervisning, skal forældrene informeres over Aula. 
Aftal nærmere med jeres udd.lærer.

Vi er langt med brug af IT-udstyr, har smart-board i alle klasselokaler, alle lærere har egen computer stillet til rådighed af arbejdspladsen. Desuden arbejder vi på de fleste klassetrin med Chroomebooks. Programmet Meebook anvendes af alle lærere (men i forskelligt omfang) til planlægning og videndeling af undervisningsforløb. I praktikperioden har I gennem jeres unilog adgang til skolens portaler og netværk.

På jeres praktikskemaer fremgår navne og mail på jeres udd. lærere.

Praktikansvarlig Birgit Sønderby kan kontaktes på Aula, bis@favrskov.dk eller på telefon 28 87 46 41

Ved første møde på skolen udleveres vedlagte praktikpjece med oplysninger om mange praktiske forhold, men det er også muligt at sætte sig ind i det på forhånd gennem denne QR kode. 

1. årgangspraktik – Indblik og afprøvning som den medvirkende iagttager.
Praktikken er tilknyttet Dansk, Matematik eller Engelsk (1. undervisningsfag) og ”Pædagogik og almen didaktik” (grundfaget).
Mål:  
•    Den studerende kan identificere og indsamle relevant viden om læreres planlægning og undervisning.  
•    Den studerende kan planlægge, gennemføre og evaluere mindre undervisningssekvenser og kan redegøre for sine didaktiske overvejelser. 
•    Den studerende kan forstå og reflektere over sin egen rolle som lærer 
Forskning & Udvikling: Begyndende erfaringer med at undersøge og beskrive egen og andres praksis, Begyndende erfaringer med observation, Begyndende erfaringer med undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger 
Lærerrollen: I den fælles del af studieordningen er der beskrevet ni centrale dimensioner af lærerrollen, som løbende indgår i uddannelsen. På Læreruddannelsen i Århus sætter vi særligt fokus på udvalgte dimensioner på de forskellige årgange. Dimensionerne er fordelt med sigte på progressionen i den samlede uddannelse samt de konkrete fag på de enkelte årgange. Da der er tale om dimensioner af lærerrollen, vil de naturligvis aldrig kunne skilles helt ad. Opdelingen viser derfor, hvilke dimensioner der træder i forgrunden på hver årgang. De øvrige vil således være til stede i baggrunden, men kontinuerligt gennem hele uddannelsen.
På 1. årgang er der fokus på Læreren som didaktiker, og Læreren som leder
Fag & Prøver: 1. årsprøven  

 

Arbejdet frem mod målene – studieaktiviteter og ansvar
Skolen udfylder, hvordan der arbejdes med den integrerede praktik i løbet af første studieår under hensyntagen til progressionen i uddannelsen med fokus på følgende studieaktiviteter: 
•    Undervisning
•    Observation og andre undersøgelser
•    Vejledning og feedback
•    Praktikgruppearbejde
•    Andre læreropgaver

Praktikdage 1:
Som 1.års studerende tilknyttes i primært én klasse og den udd.lærer, der underviser klassen i jeres 1.undervisningsfag. Derudover får I mulighed for at følge kassen i andre fag i dryppraktikken.
Forud for praktikken aftaler vi, hvilke andre fag og/eller klassetrin I gerne vil møde, enkeltvis eller holdvis og forsøger at få det indarbejdet i skemaet.
Vi har rullende fredage, kaldet A-dage. Studerende vil derfor kunne møde mange forskellige fag i egen klasse.

I samarbejde med udd.læreren planlægges enkelte undervisningsdele/timer. I løbet af perioden skal hver studerende have startet og gennemført dele af en lektion – gerne planlagt med medstuderende og udd. lærer.

Den studerende indsamler data, både ved obs af medstuderende og udd. lærere. I vejledningen diskuteres forberedelse, læring og klassetrivsel. Praktikholdet tilbydes vejledning holdvist og har mulighed for at mødes med udd.læreren minimum 2 timer i perioden.

De studerende aftaler med udd.lærere og udd. ansvarlig, hvad den endelige arbejdsplan indeholder og hvordan opgaverne fordeles i gruppen.

Praktikgruppen inviteres med til alle relevante møder og arrangementer i perioden, herunder skole-hjem samtaler og evt. PPR-møder/netværksmøder. Sidstnævnte dog med forældrenes samtykke.

De studerende indgår i fællesaktiviteter på lige fod med skolens øvrige personale. Herunder deltagelse i morgensang torsdag morgen samt supplere og hjælpe til i gårdvagtsplanen.


3-ugers blokpraktik:
Ved slutning af 1. dryppraktik laves aftaler med uddannelsesansvarlig om afvikling af blokpraktikken, herunder planlægning af skema efter hensyntagen til de studerendes ønsker.
De studerende fortsætter i klasser og fag fra dryppraktikken, men skemaet suppleres med ønsker om andre fag/årgange. Praktikholdet kan i enkelte timer splittes op efter ønske/behov for at møde andre fag.

Den studerende har i hver af blokpraktikkens uger ansvar for at planlægge, gennemføre og evaluere mindst 1 undervisningssekvens, i samarbejde med praktiklærer og -gruppe.
Ud over at have ca. 15 undervisningslektioner (ca. 12 timer, da vi har 60 min. timer) med dertil knyttet vejledning, er de studerende aktive ca. 5 timer om ugen med observation/støttefunktioner.

De studerende mødes hver uge i blokpraktikken med en eller flere uddannelseslærere til vejledning. De studerende og uddannelseslærer aftaler den enkelte vejlednings fokus. Derudover gennemføres en midtvejssamtale, hvor både studerende, uddannelseslærer og en LIA-underviser er til stede.
Studerende samarbejder med udgangspunkt i gruppens indgåede aftaler og indgår i den ugentlige arbejdsplan.

De studerende indgår i fællesaktiviteter/opgaver på lige fod med skolens øvrige personale. Herunder deltage i morgensang hver torsdag morgen samt supplere ind i gårdvagtsplanen.
Ander opgaver i perioden aftales med uddannelseslærer/uddannelsesansvarlig.


Praktikdage 2:
Dryppraktikkens anden periode gennemføres efter samme model/skema som første periode. Dog vil der blive mulighed for at supplere med andre fag/klasser, som gennemførelse af blokpraktikken evt. har givet anledning til.
Desuden forventes den enkelte studerende at have individuelle undervisningsopgaver/gennemførsel af sekvenser eller hele lektioner i hver uge i drypperioden.


Andre studieaktiviteter 
Skolen inviterer studerende til at deltage i alle relevante møder/arrangementer i klassen over hele skoleåret.
Uge 41 er emneuge, hvor deltagelse mere end torsdag/fredag vil være relevant -  om muligt. De studerende deltager  i skolernes motionsløb fredag i uge 41.

Ved første planlægningsmøde gennemgås årsplan, herunder dato for skole-hjem samtaler, klassearrangementer, evt. hytteture, pædagogiske arrangementer for personale m.v. Som studerende er man velkommen til at deltage i alt, blot det er aftalt med uddannelseslærerne. Hvis man er tilknyttet en indskolingsklasse vil det være hensigtsmæssigt at deltage en eller flere gange i en SFO-fritidsaktivitet.

 

Ideer til samarbejde med LIA 
Løbende i den integrerede praktik udfoldes et lokalt, aftalt samarbejde mellem studerende, uddannelsesskole samt LIA-undervisere fra henholdsvis 1. undervisningsfaget og fra grundfaget ”pædagogik og almen didaktik”. I praktikhåndbog
en er det beskrevet, at samarbejdet indledes med et ”opstartsmøde” og slutter med ”1. årsprøven”. De øvrige af praktikkens elementer, der indgår i praktikforløbet (fx ”praktikforberedelse” osv.) kan ses i kalenderforløbet for 1. årgang.  

Indholdsmæssigt udvælger samarbejdets 3 parter (primært uddannelseslærere og LIA-undervisere), hvad der skal være i fokus i praktikdage og blokpraktik. Generelt skal det være et fælles overordnet fokus, der skaber læringsmuligheder på tværs af skole og campus, og som alle parter kan forholde sig til. 
Eksempler på ideer til et fokus i praktikdage kunne være klasseledelse, herunder faste strukturer for dagen/timen, brug af visuelle støttesystemer og anden stilladsering, start og afslutning på en time.

Eksempler på ideer til et fokus i blokpraktikken kunne være varierede undervisningsformer, klassetrivsel, inklusion og tiltag i forbindelse med særligt udfordrede børn.

Eksempler på ideer til et fokus i praktikdage II kunne være brug af forskellige evalueringsformer.
Fokuspunkter aftales altid af de konkrete parter fra skole, LIA og praktikhold.

Når samarbejdets parter vælger mellem ideerne, skeles blandt andet til, hvordan ideernes læringsmuligheder rækker mod målene og lærerrollens dimensioner for praktikken på 1. årgang, men også hvordan de har forbindelse til målene i både undervisningsfag og i grundfag.

Henover praktikforløbet kan der være stor variation i de arbejdsformer, samarbejdets parter vælger. Eksempelvis kan der arbejdes i en ”dobbeltbevægelse”, dvs. hvor den studerende bærer noget fra uddannelsen ind i skolearenaen og tager et opmærksomhedspunkt med tilbage til campus. I praksis bæres et tema (fokus), hvor undervisningsfag eller grundfag er mest i forgrunden, ind i skolearenaen, og erfaringer fra praktikken tages med tilbage til campusarenaen, hvor det tematiseres af LIA-underviserne. Der kan naturligvis også vælges andre arbejdsformer.


2. årgangs praktik – indsigt og undersøgelse som den undersøgende deltager
Praktikken er tilknyttet Dansk, Matematik eller Engelsk (1. undervisningsfag) og Pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik (grundfaget).

Mål:  
•    Den studerende kan, i samarbejde med andre, forholde sig undersøgende om planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning.  
•    Den studerende kan, med baggrund i almen- og fagdidaktiske tilgange og perspektiver, indgå i folkeskolens undervisning 
•    Den studerende kan indgå i samarbejdsrelationer 

Forskning & Udvikling: Øvelser i brug af faglige og videnskabelige metoder til undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger

Lærerrollen: I den fælles del af studieordningen er der beskrevet ni centrale dimensioner af lærerrollen, som løbende indgår i uddannelsen. På Læreruddannelsen i Århus sætter vi særligt fokus på udvalgte dimensioner på de forskellige årgange. Dimensionerne er fordelt med sigte på progressionen i den samlede uddannelse samt de konkrete fag på de enkelte årgange. Da der er tale om dimensioner af lærerrollen, vil de naturligvis aldrig kunne skilles helt ad. Opdelingen viser derfor, hvilke dimensioner der træder i forgrunden på hver årgang. De øvrige vil således være til stede i baggrunden, men kontinuerligt gennem hele uddannelsen.

På 2. årgang er der fokus på Læreren som fagperson, Læreren som samarbejdspartner og Læreren som relationsudvikler


Arbejdet frem mod målene – studieaktiviteter og ansvar
Skolen udfylder, hvordan der arbejdes med den integrerede praktik i løbet af andet studieår under hensyntagen til progressionen i uddannelsen med fokus på følgende studieaktiviteter: 
•    Undervisning
•    Observation og andre undersøgelser
•    Vejledning og feedback
•    Praktikgruppearbejde
•    Andre læreropgaver
3 ugers blokpraktik efterår:

Praktikholdet knyttes som udgangspunkt til den klasse og fag, som man har fulgt på 1. årgang. Desuden får man timer i det 2. undervisningsfag.
De studerende er aktive i ca. 12 timer om ugen i  deres fag.
Hertil er der afsat tid til vejledning. De studerende er aktivt undersøgende og deltagende i forhold til forberedelse, gennemførelse og evaluering i samarbejde med sine medstuderende.
Uddannelseslæreren og studerende aftaler i hvilket omfang de studerende står på ”egne ben”, men altid  i samarbejde med uddannelseslærerne.

Den enkelte studerende planlægger, gennemfører og evaluerer på skift undervisningen i hovedparten af timerne.
Feedback gives som hovedregel umiddelbart efter timens afslutning. Vejledning aftales med den enkelte uddannelseslærer i de timer, der er afsat i skemaet, hvis ikke andet aftales. Vejledning foregår gruppevis med min. 1 time ugentligt.
Desuden tilbydes gruppevejledning med udd. 2 gange i blokpraktikken.

Desuden indeholder skemaet ca. 5 obs. timer i andre klasser/fag  efter eget ønske. Kan være gruppevis eller enkeltvis.
Der forventes ikke her, at den/de studerende planlægger og gennemfører undervisning, men det kan aftales nærmere med uddannelseslæreren.
Der tilbydes ikke vejledning til denne del. Timerne er i skemaet markeret med parentes.
De studerende skal i 1. blokpraktik i samarbejde med uddannelseslæreren sætte mål for forløb og de enkelte lektioner.
Der undervises og afprøves varierende undervisnings- og organisationsformer, herunder anvendelsen af IT.
Undervisningsdifferentiering og inklusion bør indtænkes i planlægning og i vejledningen efterfølgende være genstand for refleksion.


3-ugers blokpraktik forår:

Inden planlægningen af blokpraktik 2 kan evt. ændringer i skema aftales med uddannelsesansvarlige.
Som udgangspunkt er skemaet identisk med skemaet for praktikperiode 1.
Der gives i 2. periode også timer med læsevejleder i STU-undervisning på relevante klassetrin.

I 2. blokperiode forventes de studerende gradvist at overtage det meste af planlægning og gennemførelse af undervisning i samarbejde med uddannelseslæreren.
De observationer, man gør i praktik på 1. årgang og efterår på 2. årgang, forventes nu sat i spil, således at inklusion og deltagelsesmulighed for alle børn indtænkes i al undervisning.
Et fokuspunkt i såvel undervisning som vejledning skal være udvikling af den studerende til at indtage den professionelle lærerrolle, hvor der er fokus på såvel den enkelte elev som på hele klassen.

Andre studieaktiviteter 
Skolen inviterer studerende til at deltage i alle relevante møder/arrangementer i klassen over hele skoleåret.
Uge 41 er emneuge, hvortil de stude4rende inviteres til at deltage i det omfang det er muligt under hensyntagen til andre studieaktiviteter.

Ved første planlægningsmøde gennemgås årsplan, herunder dato for skole-hjem samtaler, klassearrangementer, evt. hytteture, pædagogiske arrangementer for personale m.v. Som studerende er man velkommen til at deltage i alt, blot det er aftalt med uddannelseslærerne.

Hvis man er tilknyttet en indskolingsklasse, vil det være hensigtsmæssigt at deltage en eller flere gange i en SFO-fritidsaktivitet.

Idéer til samarbejde med LIA 
Løbende i den integrerede praktik udfoldes et lokalt, aftalt samarbejde mellem studerende, uddannelsesskole samt LIA-undervisere fra henholdsvis 1. undervisningsfaget og fra grundfaget ” Pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik”. I praktikhåndbogen er det beskrevet, at samarbejdet indledes med et ”opstartsmøde” og de øvrige af praktikkens elementer, der indgår i praktikforløbet (fx ”praktikforberedelse” osv.) kan ses i kalenderforløbet for 2. årgang.  

Indholdsmæssigt udvælger samarbejdets 3 parter (primært uddannelseslærere og LIA-undervisere), hvad der skal være i fokus i praktikdage og blokpraktik. Generelt skal det være et fælles overordnet fokus, der skaber læringsmuligheder på tværs af skole og campus, og som alle parter kan forholde sig til. 
Eksempler på ideer til et fokus i efterårets blokpraktik kunne være inklusion og deltagelsesmuligheder for alle børn.
Eksempler på ideer til et fokus i forårets blokpraktik kunne være kommunikation med forældre og/eller deltagelse i diverse møder, herunder behovssamtaler eller andet, der finder sted i eller udenfor praktikperioden.

Når samarbejdets parter vælger mellem ideerne, skeles blandt andet til, hvordan ideernes læringsmuligheder rækker mod målene og lærerrollens dimensioner for praktikken på 2. årgang, men også hvordan de har forbindelse til målene i både undervisningsfag og i grundfag.

Henover praktikforløbet kan der være stor variation i de arbejdsformer, samarbejdets parter vælger. Eksempelvis kan der arbejdes i en ”dobbeltbevægelse”, dvs. hvor den studerende bærer noget fra uddannelsen ind i skolearenaen og tager et opmærksomhedspunkt med tilbage til campus. I praksis bæres et tema (fokus), hvor undervisningsfag eller grundfag er mest i forgrunden, ind i skolearenaen, og erfaringer fra praktikken tages med tilbage til campusarenaen, hvor det tematiseres af LIA-underviserne. Der kan naturligvis også vælges andre arbejdsformer.