Formål:
§ 25. Skolen deles i klasser efter antallet af elever jf. § 17, stk. 1 (…) Ved fordelingen af børn i kommunens skoler skal det tilstræbes, at den enkelte klasse kan bevares samlet på de følgende klassetrin i grundskolen, jf. dog stk. 3. Den endelige klassedannelse skal finde sted senest ved udgangen af børnehaveklassen.
Mål:
Det tilstræbes at danne klasser, der kan fungere som basislærings-fællesskaber igennem hele skoleforløbet. Klasserne dannes ud fra et helhedssyn, bl.a. under hensyntagen til pædagogiske og økonomiske vilkår.
Den overordnede målsætning er at skabe velfungerende klasser og læringsmiljøer, der højner den generelle trivsel og faglige udvikling hos elevgruppen, hvormed der skabes endnu bedre betingelser for læring.
Den primære klassedannelse sker i 0. klasse på baggrund af viden og erfaringer fra Førskolen/Broen i et samarbejde mellem børnehavernes og skolens personale.
Opstår der en situation i løbet af skoleforløbet, hvor klassesammenlægninger eller ændringer bliver nødvendige på baggrund af sociale, faglige eller pædagogiske overvejelser eller begrundet i effektiv ressourceudnyttelse inddrages skolebestyrelsen i drøftelserne.
Målsætningen er
- at parallelklasser bliver af nogenlunde ens størrelse,
- at kønsfordelingen i den enkelte klasse er nogenlunde ligelig
- at klasserne så vidt muligt bliver sammensat af grupper af børn fra de forskellige områder i skoledistriktet
- at klasserne dannes ud fra kendskab til elevernes sociale relationer, samt generelt kendskab til de enkelte elever/elevgruppen.
- at særligt de ældste elever (udskolingen) i en eller anden form (elevsamtaler, trivselsundersøgelser el. lign.) inddrages i processen med klassedannelse. Formen bestemmer af skolens ledelse/medarbejderne.
Skolens ansvar
I henhold til de vedtagne principper er det skolelederen/skoleledelsen, der træffer de konkrete beslutninger om klassedannelse, klasseindplacering og klassesammenlægning
Der sikres et højt informationsniveau igennem hele forløbet
Forældrenes ansvar
Forældrene bakker op om klasserne og støtter op om sammenholdet i klassen
Vedtaget November 2008
Sidste gennemsyn November 2008
Revideret November 2008