Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Udskoling

Kultur og værdier

I C-klyngen har vi med mennesker at gøre. Mennesker som skal lære at stå på egne ben. Mennesker som skal lære at tro på egne evner samt være i stand til at være ansvarlige, udvise ansvarlighed, respekt og tolerance over for andre. C-klyngen rummer en læringskultur, hvor sociale, personlige og faglige kompetencer i synergisk samspil skal understøtte, at den enkelte kan hvile i at være den bedste udgave af sig selv. Vi har med mennesker at gøre som gennemgår en rivende udvikling fra barn til ung voksen, og det ansvar skal vi være bevidste om og være gode rollemodeller.

Vi bærer et fælles ansvar for at gribe ind, hvis vi oplever noget, som strider imod grundopfattelsen. I C-klyngen er der plads til alle, men ikke til alt. Der er tætte bånd mellem de store og små fællesskaber, da vi tror på, at samarbejde i høj grad er værktøjet, som skal få os til at lykkes.

Vores forventninger til de unge er:

Personlige kompetencer

• at man kan samarbejde med andre i store og små fællesskaber

• at man kan udvise respekt; gennem hensyn til andre, over for skolen og andres ting, over for andres holdninger og forstå spillereglerne i skolen.

• at man er er tolerant og kan arbejde og være sammen med andre, som er forskellige fra en selv

Sociale kompetencer

• at man er mødestabil; møder til tiden hver dag; veludhvilet og undervisningsparat

• at man er motiveret; har lyst til at være aktiv i undervisningen og mod på at lære nye ting, i skolen eller uden for skolen

• at man er selvstændig, tager initiativ og kan spørge om hjælp i undervisningen

• at man er ansvarlig; laver sine ting, holder aftaler og tager ansvar i fællesskabet

• at skolearbejde prioriteres over fritidsarbejde og/eller -interesser

• at man ved sygdom eller andet fravær følger op på, hvad der er sket i den mellemliggende tid

Vores opgave som lærere i udskolingen er at udfordre eleverne personligt, socialt og fagligt samt skabe rammer, der gør det muligt for dem at lære mest muligt. Det skal være rart for både elever og lærere at komme i klassen. Vi lægger vægt på en god og respektfuld omgangstone, der er præget af opmærksomhed, tillid, humor og en positiv holdning til hinanden. som elev og som lærer møder hinanden med forståelse, accept og respekt.

Faglighed og arbejdsformer

I C-klyngen har vi fokus på det faglige, og vi vil gerne være ambitiøse på den enkelte elevs vegne. De unge mennesker kommer med forskelligt udgangspunkt, og derfor skal de ikke alle nå lige langt. Men de skal alle blive så dygtige, som de kan. Eleven skal lære forskellige fagsprog og kunne bruge dem i praksis, så de er godt rustede til det videre uddannelsesforløb og til livet i det hele taget. Vi veksler mellem forskellige arbejdsformer: klasseoplæg, klassesamtale, gruppearbejde, individuelt arbejde og præsentationer. Fordybelse er afgørende for, hvad der kommer ud af arbejdet. Undertiden laves hold på tværs af klasser for at imødekomme, at alle ikke er samme sted fagligt. I studietiden er der mulighed for hjælp af en lærer. I Favrskov Kommune satses der på it i undervisningen. Eleverne har adgang til mange digitale læremidler, som skolen abonnerer på. Mange noter og opgaver produceres på pc, - derfor er det hensigtsmæssigt for den enkelte elev at have en pc til rådighed. I dag har de unge smartphones, iPads og computere. De ved meget om at bruge disse redskaber, en, viden, som vi gør brug af i undervisningen. Mange elever medbringer egen computer, hvilket er en stor fordel i den daglige undervisning. Der er skabe til rådighed, som kan aflåses med en medbragt hængelås. Vi har på skolen få computere, som kan lånes via PLC, som hvis de ville låne en anden lærebog. Det faglige arbejde omkring computeren foregår både i klasserne - og i aulaen. Vi har licenser til mange forskellige programmer og digitale portaler, som vi anvender som en helt naturlig del af den daglige undervisning. Favrskov Kommune har valgt at bruge Meebook som digital læringsplatform. Meebook er en online forløbsplanlægger til lærere og et fleksibelt digitalt kompendium til elever. Læreren opretter sine forløb og vælger hvilke dele, der skal deles med eleverne i deres digitale kompendium.

Meebook kan tilgås via web eller iPad app. Her kan eleverne læse tekst, se video, afspille lyd, tage noter, svare på opgaver, evaluere læringsmål og meget mere. Alle elever har adgang til programmerne via uni-login.

Meebook er en stor del af vores arbejder med elevplaner. Her er ambitionen, at gøre det til et dynamisk læringsredskab for eleverne, hvor feedback og individuelle læringsmål bliver en naturlig del af undervisningen.

Fagene er mange og forskellige, når man går i udskolingen. Meget fra et fag kan overføres og bruges i et andet fag; det bliver i løbet af de tre år mere og mere tydeligt. Alle fag er prøvefag med undtagelse af valgfag i 9. klasse, og alle fag vægtes lige højt. Fra 2019 er valgfag i 7. og 8. klasse to-årige og afsluttes med prøve. Der er naturligvis mødepligt til alle fag.

De enkelte fag er kendetegnende ved, at der arbejdes med forskellige redskaber (bøger, computer, idrætstøj, skriveredskaber etc.). Det er elevens (og hjemmets) eget ansvar at medbringe det fornødne til de enkelte timer. Det er lærernes ansvar at informere, hvis der sker ændringer, eller hvis der i en periode skal medbringes noget særligt til nogle timer.

Vi følger et grundskema ugens første fire dage. Fredagene kalder vi for A-dage. Fredagene varierer fra uge til uge, og er tænkt som en mulighed for en sammenhængende, varieret skoledag med plads til fordybelse. Det giver mange muligheder, fx ud-af-huset-aktiviteter, projektarbejde, en skriftlig opgave, filmproduktion, se film, virksomhedsbesøg, og det er kun fantasien som sætter grænser.

Onsdag eftermiddag foregår undervisningen på tværs af klasser og årgange i udskolingen. Eleverne har mulighed for flere valgfag, som kører i halvårlige intervaller. Valgfagene byder på mange forskellige tilbud, som tilgodeser andre kompetencer end dem, man bruger i den bundne undervisning. Eksempler på valgfag er ”Sport og Outdoor”, ”Madkundskab”, ”Entreprenørskab”, ”Musik”, ”Håndværk og Design”, ”Science is Fun” og ”Dans”.

Fællesamlinger omkring foredrag, fremlæggelser og andet er også undervisning, og vi samles med jævne mellemrum i Aulaen eller på Skoletorvet. Indholdet i nogle af fællessamlingerne står de enkelte årgange for. Vi tror på, at det er sundt at have disse samlinger, hvor årgange kan præsentere noget, som de har oplevet eller været optagede af. Samtidigt gavner det fællesskabet og kulturen i C-klyngen.

Års aktiviteter

Tværkommunalt idrætsarrangement              7. årgang: Bike and Run

 8. årgang: volleyball og badminton

9. årgang: Ekstrabladets fodboldturnering med pigehold og drengehold.

August Intro-løb.                                                  I hold sammensat af elever fra alle klasser løser gruppen forskellige opgaver, hvor elevernes forskellige kompetencer kommer i spil

September                                                             Skoletur til Ribe i samarbejde med Kirken i Hinnerup

Oktober uge 41                                                     Skolernes Motionsløb

November                                                              UU afholder informationsaftens om ungdomsuddannelserne 7. årgang: SSP-forløb ”Godt på vej”

Terminsprøve 9. årgang

December                                                              Julerier i klyngen - Juleklippedag, med produktion af julepynt som hænges op, og der er saft og æbleskiver til alle

Januar Uge 5                                                          Projektuge på årgangene, fremlæggelse mandag og tirsdag i ugen efter

Februar Uge 8                                                       Fastelavn m. Tøndeslagning og udklædning Introduktionskurser til Ungdomsuddannelserne 8. årgang

Maj                                                                          Sidste skoledag for 9. årgang

9. årgang: Folkeskolens Afgangseksamen

Juni                                                                          Dimissionsfest for 9.årgang, den sidste onsdag før sommerferien.

7. og 8. årgang har temadag om sammenhold og fællesskab, herunder en dyst i boldspil

 

Skole-hjem samarbejde

I august/september afholdes på årgangen et forældremøde, hvor der er mulighed for at møde de hovedlærere, der underviser på årgangen. Til forældremødet nedsættes et klasse- eller årgangsforældreråd. Der afholdes én skolehjemsamtale om året, hvor teamets hovedlærere deltager. Der kan løbende afholdes behovssamtaler.

Standpunktskarakterer

8. klasse og 9. klasse får standpunktskarakterer to gange i løbet af skoleåret, og 9. klasse får derudover årskarakterer før de skriftlige prøver. I udskolingen har vi et tæt samarbejde med Uddannelsesvejlederen om uddannelsesparathed. I løbet af 8. og 9. kl. er der aktiviteter og tilbud med henblik på at afklare elevernes valg af ungdomsuddannelse eller 10. klasse. Eleverne udarbejder en uddannelsesplan og tilmelder sig ungdomsuddannelse eller 10. kl. senest d. 1. marts i 9. klasse. Se evt. https://favrskov.dk/borger/ job-og-ledighed/unges-uddannelse-og-job

I kan forvente

• at vi løbende informerer om klassens aktiviteter og trivsel pa Aula

• at vi tager kontakt, når vi ser et behov

• at vi søger at skabe et trygt arbejdsmiljø for den enkelte elev

Vi forventer

• at I følger jeres barns skolegang tæt og medvirker aktivt i arbejdet omkring et godt og konstruktivt miljø i klassen

• at I tager kontakt til klasselæreren, når I ser et behov

• at I løbende orienterer jer på Aula