Samarbejdet mellem skolens forældre

Formål:

Forældrene bidrager aktivt til at skabe trivsel i de fællesskaber, deres barn er en del af.

Mål:

Forældrenes rolle er vigtig, og deres holdninger og aktive deltagelse er afgørende for de fællesskaber, deres børn indgår i. Forældrenes deltagelse i klassens fællesskab er værdifuldt og med til at skabe trivsel og håndtere konflikter.

Kendskab til hinanden, tilhørssted og gode traditioner opbygges i forældregruppen i indskolingsårene og danner fundament for et indholdsrigt forældresamarbejde i det videre skoleforløb.

Skolens ansvar:

Skolens leder tager ansvar for, at skolen inviterer forældrene ind i et samarbejde omkring klassens sammenhold.

Skolen er vært ved 2 årlige forældremøder. På forældremøder drøftes og tilrettelægges forhold af betydning for samarbejdet imellem forældrene i klassen.

Der nedsættes et klasseforældreråd i hver klasse.

Inspiration: www. foraeldrefiduser.dk

Forældrenes ansvar:

Der nedsættes et klasseforældreråd i hver klasse.

Klasseforældrerådet har til formål at fremme sammenhold mellem børn og fremme sammenhold mellem forældre. Det forventes at forældre aktivt søger dialog for at forebygge misforståelser, usikkerhed og frustrationer, og fremme trivsel for alle børn. Forældres dialog, samarbejde og kendskab til hinanden, forebygger mobning og er foregangseksempel for børnenes måde at håndtere konflikter på.

Igennem det positive forældresamarbejde får børn og forældre tillid til hinanden og bedre forståelse og accept af hinanden.

Vedtaget: April 2016

Sidste gennemsyn: Marts 2018