Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samarbejdet mellem skolens forældre

2.2  Samarbejdet mellem skolens forældre 

Formål           
Forældrene bidrager aktivt til at skabe trivsel i de fællesskaber, deres barn er en del af. 

Mål
Forældrenes rolle er vigtig, og deres holdninger og aktive deltagelse er afgørende for de fællesskaber, deres børn indgår i. 

Forældrenes deltagelse i klassens fællesskab er værdifuldt og med til at skabe trivsel og håndtere konflikter. 

Igennem det positive forældresamarbejde får børn og forældre tillid til hinanden og bedre forståelse og accept af hinanden.

Kendskab til hinanden, tilhørssted og gode traditioner opbygges i forældregruppen i indskolingsårene og danner fundament for et indholdsrigt forældresamarbejde i det videre skoleforløb. 



Skolens ansvar
Skolen tager ansvar for at invitere forældrene ind i et samarbejde omkring klassens sammenhold. 


Skolen er vært ved et forældremøde, hvor forhold af betydning for samarbejdet imellem forældrene drøftes. 

Forældrenes ansvar
Det forventes, at forældre aktivt søger dialog for at forebygge misforståelser, usikkerhed og frustrationer, og fremme trivsel for alle børn.


Forældres dialog, samarbejde og kendskab til hinanden, forebygger mobning og er foregangseksempel for børnenes måde at håndtere konflikter på.


Der nedsættes et klasseforældreråd i hver klasse. 


Inspiration: www. foraeldrefiduser.dk 


Klasseforældrerådet har til formål at fremme sammenhold mellem børn og fremme sammenhold mellem forældre.

Vedtaget:
April 2016

Sidste gennemsyn:             

Revideret:
Oktober 2021