Skoleudviklingssamtale for Haldum-Hinnerup Skolen 2023/24
Dato og deltagere: 28. februar 2024 – skolens ledelse, skolechef, faglig ressourceperson, sekretariatskonsulent for skoleområdet, mødeleder; skoleleder fra anden skole.
Formål med skoleudviklingssamtalen:
Skoleudviklingssamtalen er obligatorisk jf. folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe rammen for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen, så eleverne får de bedst mulige rammer for faglig udvikling og trivsel. Møderne er en vigtig del af den løbende kvalitetsudvikling med henblik på at udvikle og forbedre udvalgte indsatsområder lokalt. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af udvalgte udfordringer og de indsatser, der iværksættes fremadrettet.
Skolens indsatsområder:
Udvikling af deltagelsesmuligheder for flere i almenklasser
Støttesystemer – udvikling af indsatser
Forældresamarbejde
Elevfravær
Udvikling af en varieret undervisning
Skoleudviklingssamtalens fokus:
Hvordan kan vi som organisation arbejde med stærke, fællesskabsorienterede støttesystemer, som reducerer behovet for individuelle særaftaler?
Specifikt hvordan vi som ledelse kan understøtte fællesskabsorienterede tiltag frem for individorienterede?
Opfølgning:
Handlinger i forlængelse af skoleudviklingssamtalen:
Indsatser i almen med fokus på fællesskaber og god didaktik
Omlægning af støttesystemer og mellemformer med mere fokus på indsatser i klassefællesskabet frem for individuelle indsatser
Proces med personale om det gode forældresamarbejde
Indsatser for fællesskabet betones i princip om samarbejde mellem skole og hjem (skolebestyrelse)
Omorganisering af lederteamets dagsorden og mødeformer med henblik på understøttelse af fællesskabsorienterede indsatser.
Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen
Skolen har valgt at fokusere på læringsmiljøer blandt nedenstående indsatser:
Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen (fortsat)
Skoleudviklingssamtalerne tilrettelægges og understøttes med udgangspunkt i læringscirklen. I praksis understøttes processen af forvaltningen gennem et skoleår.
Der afholdes:
Indledende dataworkshop
Læringssamtale mellem skoleledelse og forvaltning samt
Afrundende opfølgningsworkshop
Notatet offentliggøres på skolens hjemmeside
Skolebestyrelsen inddrages før og efter.
Nøgletalsoverblik