SFO - en sammenhængende skoledag

Formål:

Skolens SFO er en del af en sammenhængende skoledag, og skal skabe trygge og udviklende rammer, der giver de yngste elever de bedste forudsætninger for læring, trivsel og dannelse.

Mål:

SFO tilbyder fritidspædagogiske aktiviteter, der stimulerer børns sproglige, motoriske og kreative udvikling samt aktiviteter der udvikler børnenes nysgerrighed og kendskab til naturen og omverdensforståelse.

SFO tilbyder endvidere rammer hvor børn udvikler deres sociale kompetencer og dannes til at indgå i sociale fællesskaber.

Skolens ansvar:

På Haldum-Hinnerup Skolen er der én samlet skoledag for børn i indskolingen. Undervisningstiden varetages fortrinsvist af lærere, og fritidstilbuddet varetages af personale ansat i SFO. Lærere og pædagoger samarbejder om at skabe sammenhæng i den hele skoledag for det enkelte barn.

I den fritidspædagogiske tid, SFO-tiden, fokuseres der på relationer og samspil mellem børn/voksne og børn/børn, så der skabes trivsel og udvikling i trygge og udviklende rammer.

Der vægtes ligeledes et tæt samarbejde med forældrene om de enkelte børns alsidige, personlige og sociale udvikling. I dette samarbejde tilstræbes det, at forældrene oplever tryghed og tillid samt en gensidig respekt forældre og personale imellem.

I arbejdet med at skabe en tryg overgang fra daginstitution til skole spiller SFO en væsentlig rolle.

I planlægning, gennemførelse og evaluering af det konkrete arbejde med førskole-børnene er personalet i SFO de gennemgående voksne i den hele skoledag og dermed afgørende i forhold til at skabe tryghed for barnet og forældrene i overgangen til skole.

Samarbejdet med personalet fra daginstitutionerne om børnenes gode overgang til skole sikres af personalet i SFO og de øvrigt tilknyttede voksne fra indskolingen.

Forældrenes ansvar:

-At bidrage med viden om børnene og forhold i familien, som har betydning for barnets alsidige udvikling.

-At melde til og fra til aktiviteter, feriepasning og andre praktiske forhold, som personalet informerer om.

-At støtte deres børns deltagelse i de pædagogiske aktiviteter ved at sørge for den fornødne mad, den rette påklædning og andet praktisk.

-At forældrene er aktivt bidragende til alle børns dannelse og trivsel, når de færdes i SFOen.

Vedtaget: Juni 2016

Sidste gennemsyn: December 2017