Specialklasser

Billede af skolens facade

Specialklasserne på Haldum-Hinnerup er et skoletilbud for børn og unge med generelle og specifikke vanskeligheder. Disse elevers udvikling kræver særlig hensynstagen, der ikke kan tilgodeses i en almindelig folkeskoleklasse. Haldum-Hinnerup Skolen er 3- delt, og der er en specialklasse i hver afdeling:

03D à elever på 0. - 3. klassetrin

46G à elever på 4. - 6. klassetrin

79E/F à elever på 7. - 9. klassetrin

Målgruppe

Børnene i specialklasserne har forskellige indlæringsmæssige forudsætninger. Nogle overordnede problematikker er:

• Generelle indlæringsvanskeligheder

• Opmærksomhedsproblemer

• Sociale og følelsesmæssige vanskeligheder

Skoledagen

Skoledagens længde er i overensstemmelse med folkeskolereformen. Den er inddelt med en fast struktur, så skemaets opbygning er genkendelig for eleverne. Der veksles mellem boglige og praktiske aktiviteter med indlagte pauser af kortere eller længere varighed. Der er tilknyttet både lærere og pædagoger til specialklasserne.

Mødetid

Indskoling 8.00 - 13.30 alle dage, derefter SFO

Mellemtrin 8.00 - 14.00 og en dag 8.00 - 15.00, derefter klub

Udskoling 8.00 - 14.00 to dage og 8.00 - 15.00 tre dage

Kultur og værdier

Skolens praksis tager udgangspunkt i disse værdier:

• Fællesskab

• Anerkendelse

• Lysten til at lære

Klassen giver basis for et godt læringsmiljø. Vores pædagogik tager udgangspunkt i en anerkendende tilgang og individuelt tilrettelagt undervisning, da alle elever er forskellige og har forskellige ressourcer og vanskeligheder. Klassens lærere og pædagoger arbejder sammen om at fremme elevens udvikling og trivsel, både fagligt og socialt.

Undervisningen

Undervisningen foregår på små, overskuelige hold, hvor der tages hensyn til den enkelte elevs faglige niveau samt elevens evne til at koncentrere sig. Vores fagrække består af de fag, der er gældende efter timefordelingsplanen. Klasselokalerne er indrettet med både fælles og med individuelle arbejdspladser, så den enkelte elev får de bedste arbejdsforhold. Efter behov opstilles skillevægge, anvendes hovedtelefoner og andet, der støtter koncentrationen. Den daglige undervisning omfatter også træning i at omgås og forstå hinanden. Sammen arbejder vi på at øge den enkelte elevs selvværd, selvstændighed og trivsel.

IT i undervisningen

Specialklasserne er veludstyrede med Ipads, computere og Smart Board som faglige redskaber i den daglige undervisning. Klasserne disponerer således over mange fagligt understøttende programmer, som kan inddrages for at anskueliggøre, støtte og træne det faglige stof.

Skolen og skole-hjemsamarbejde

Specialklasserne og den øvrige skole Specialklasserne deltager i skolens fælles aktiviteter, så de får kendskab til de andre elever og skolens kultur.I det omfang, det er udviklende for den enkelte elev fagligt og socialt, kan eleven deltage i undervisningen i en almenklasse, der matcher eleven.

Skole-/hjemsamarbejdet

Udgangspunktet for et godt skole-/ hjem-samarbejde er:

at lærerne, pædagogerne og forældrene vil børnene det bedste og har samme mål

at det er skolens og forældrenes ansvar at samarbejdet fungerer

at samarbejdet skal bygge på tillid og ligeværdighed, så der opbygges fælles forståelse.

Kontakten foregår via kontaktbog/Aula/telefon og eventuelle møder.

SFO- og klubtilbud

Der er SFO eller klub for de yngste elever, som måtte have det behov. På mellemtrinnet er der et tæt samarbejde med fritidsklubben.

Ungdommens uddannelsesvejledning

UU- vejlederen er tilknyttet udskolingen og giver personlig rådgivning ved overgangen fra folkeskolen til de forskellige linjer inden for ungdomsuddannelserne.

Der er tilknyttet en PPR- psykolog til Haldum-Hinnerup Skolens specialklasser

Psykologens opgaver:

• deltager i konferencer angående overlevering af elever fra skole til specialklasse

• giver supervision/ vejledning og rådgivning af lærere og pædagoger i forhold til enkeltelever eller grupper af elever

• deltager i den årlige revisitation, dvs. i samtalen om, hvad skal der ske for eleven det kommende skoleår

• deltager efter behov i netværksmøder og elevkonferencer

• forestår pædagogisk/psykologiske udredninger efter behov

• henviser til eksterne tilbud eller eksterne undersøgelser ved f. eks. BUC.

Familieafdelingen

Nogle forældre kan få brug for hjælp ud over skolens indsats og vi samarbejder derfor med Familieafdelingen i Favrskov kommune. For elever, hvor der er oprettet en social sag, deltager rådgiveren som hovedregel i netværksmøder på skolen.