Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samarbejdet mellem skole og hjem

Formål:

Folkeskolens formålsparagraf (§1 stk.1):

Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gøre dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål (Folkeskoleloven § 2, stk. 3)

Mål:

Skolen virker og udvikles i et gensidigt forpligtende samspil mellem elever, forældre, lærere og pædagoger.

Skole og hjem samarbejder til stadighed på at skabe gensidig forståelse, respekt og tillid.

Skolens ansvar:

 I en skole er det af afgørende betydning at anerkende og respektere børns forskelligheder og deraf følgende forskellige behov.

Skolen skal søge relevant information fra hjemmet for at give eleven den bedst mulige skolegang. 

Skolen arbejder på at skabe det kendskab og den tryghed mellem hjem og lærere/pædagoger, der betyder, at ”signaler” og ”tendenser” drøftes og forsøges løst, før de udvikler sig til alvorligere problemer.

 Det pædagogiske personale holder forældrene orienteret om udviklingen af elevens faglige, personlige og sociale kompetencer.

 Såvel den enkelte elev -  som fællesskabets - udvikling sker i et forpligtende samarbejde mellem skole og hjem.

Skole og hjem samarbejder om at skabe et udviklende læringsmiljø til glæde

for alle elever.

Samarbejdet mellem skole og forældre skal foregå i gensidig respekt for hinandens arbejdstid. Fra skoleårets start aftaler de relevante parter, hvordan det nærmere samarbejde skal afvikles.  

Forældrenes ansvar:

Forældrene holder skolen orienteret om væsentlige forhold i elevens familiære forhold.

Forældrenes vigtige rolle som kulturskabere og normdannere  - den "usynlige klassekammerat" - drøftes løbende gennem hele skoleforløbet.

Forældrene er, efter aftale med lærerne, velkomne til at besøge klasserne og til at være med i undervisningen.

Forældrene er gæster i klassen, og besøget foregår på lærernes præmisser.

 

Vedtaget: August 2014

Sidste gennemsyn: Marts 2018

Revideret: April 2016