Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samarbejdet mellem skole og hjem

2: Skole-hjem-samarbejde

2.1.Principper for samarbejdet mellem skole og hjem

Formål          
Det gode samarbejde mellem skole og hjem er afgørende vigtigt for, at vi kan lykkes med opgaven at skabe trivsel og læring for alle børn. 
Dette er understreget i folkeskolens formål Folkeskolens formål | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk)

Mål               
Vi arbejder for, at skole og forældre møder hinanden med nysgerrighed, venlighed og tro på de gode hensigter. Vi vil alle barnet og fællesskabet det bedste.
Den gensidige tillid er et fælles anliggende, som vi alle skal arbejde på at etablere og opretholde.

 

Det fælles ansvar                
Skole og forældre samarbejder om at understøtte gode fællesskaber, som alle børn kan være en del af. 
Skole og forældre samarbejder om, hvordan det enkelte barn bedst hjælpes til trivsel og læring i fællesskabet. 


Skolen arbejder med udgangspunkt i fællesskaber, hvor hensynet til den enkelte og helheden skal finde en god balance. 


I skolen vil indsatser derfor primært være fællesskabsorienterede og med mål om deltagelsesmuligheder for alle børn.


Skole og forældre møder hinanden i en grundlæggende tillid til, at alle vil barnet og fællesskabet det bedste.


Det betyder, at skolen skal være undersøgende på forældrenes perspektiver og viden om deres eget barn - og grundlæggende har tillid til, at forældre gør deres bedste.


Det betyder at forældre grundlæggende har tillid til, at ting håndteres i skolen og at skolens personale gør det, som de finder bedst i situationen. 


Ved begyndende bekymring for det enkelte barn eller fællesskabet går både skole og forældre i dialog med henblik på fælles at finde gode veje. Forældres holdning til skolen og fællesskabet har stor betydning for børns skolegang og trivsel i skolen. Der opfordres derfor til, at forældre taler om skolen samt andre børn og forældre i en positiv, opbakkende tone og hjælper børn til at se nuancer i det, de oplever. 


I løbet af et barns skoleliv kan der indimellem være ting, som er svære og hvor tilliden mellem skole og hjem kan blive udfordret. I de tilfælde ønsker vi og opfordrer vi til, at samarbejdet foregår i en god tone og i en tro på, at vi alle ønsker det bedste for barnet og for fællesskabet. Der er opmærksomhed på, at det i disse tilfælde kan være vanskeligt og uhensigtsmæssigt at kommunikere på skrift, og vi opfordrer derfor til mundtlig dialog.                                       

Forældrene er, efter aftale med lærerne, velkomne til at være med i undervisningen. Forældrene er gæster i klassen, og personalet sætter rammen for deltagelsen.

 

Vedtaget:       
juni 2024

Sidste gennemsyn: 
Revideret: