Deltagere: Mikkel Graugaard, Steen Nielsen, Pernille Døssing, Frederikke Stannov, Carsten Normann, Else Ladekjær, Lisbet Løvlund, Kristine Aagaard Hjelmager 9.a, Niels Høiberg Mousten 7. a, Camilla Korshøj Schibby, Regin Øster, Rolf Houmøller, Ditte Lyngby
Afbud:
Mødedato: 9/11-21
Mødetid: Kl. 17.00-20.00
Mødested: Mødelokalet bygning D
Skolebestyrelsen Haldum-Hinnerup Skolen
D: Drøftelse
B: Beslutning
O: Orientering
Punkt 1
5 min B: Godkendelse af dagsorden
Indhold Godkendt
Punkt 2
10 min D: Opsamling fra dialogmøde 3. november
Indhold Er der noget, som skolebestyrelsen ønsker at drøfte videre?
Til referat Fokus på, at vi hjælper forældrene i gang med den indbyrdes dialog om, hvordan fællesskabet kan understøttes. På forældremøder f.eks. med dialogkort
Opmærksomhed på ensomhed blandt børn og unge – dem som er uden for fællesskabet
Spørgsmålene fra dialogaften kan måske med fordel gendrøftes i skolebestyrelsen på et senere tidspunkt
Der henvises til forskellige rapporter, som supplerer dialogmødet godt:
Asterisk DPU https://dpu.au.dk/asterisk/asterisk-live/fremtidens-inklusion/
Link til rapport fra Legofonden
https://taenketanken.mm.dk/wp-content/uploads/2021/09/Det-gode-boerneli…
Punkt 3
15 min B: Opsamling fra møde for forældrevalgte (i forlængelse af sidste skolebestyrelsesmøde)
Indhold Opgavefordeling blandt forældrevalgte
Mødeleder og formandens beretning – Mikkel
Indkaldelse til møder for forældrevalgte – Frederikke
Dagsorden: Pernille skriver ud til forældrerepræsentanter 14 dage før møde med deadline for punkter og melder tilbage til Ditte.
Medlemmernes funktion – ønsker at være alle forældres talerør ind i skolebestyrelsen.
Punkter til årsplan:
- Kost og spisning (tilbagemeldinger fra personale, elevråd)
- Inkluderende fællesskaber på skolen/Mellemrummet
- Årsmødeplanlægning
Punkt 4
20 min D+B: Princip 3.3: IT
Indhold De forældrevalgte opsummerer deres drøftelse fra sidst med input til revidering af princip 3.3 IT
Til referat Principudkastet fra forældrerepræsentanter er gennemgået
De enkelte afdelinger taler om, hvornår emnet omkring digital dannelse drøftes på forældremøde i klyngerne.
Princippet drøftes færdig og godkendes på mødet i december
Ansvar
Punkt 5
30 min D: Antimobbestrategi
Indhold På baggrund af henvendelse fra forælder og behov fra skolens side
Indledende drøftelse af proces for justering af anti-mobbestrategien i en mere fællesskabsorienteret retning.
Til referat Der er enighed om, at skolens anti-mobbestrategi revideres med udgangspunkt i et mere fællesskabsorienteret syn på mobning, som understøttes af den nyeste forskning på området.
Det skrives ind på hjemmesiden, at strategien er under revision.
Der er enighed om, at de meget individbaserede tiltag ikke skal være udgangspunkt for skolens håndtering af sager om mobning.
Punkt 6
20 min
O+D: Favrskov Talent
Indhold Ditte præsenterer projektet – formål, indhold, deltagere og økonomi
Fælles drøftelse af fordele og ulemper
Til referat Projektet er præsenteret
Der er mange tilkendegivelser i bestyrelsen af, at projektet er et godt tilbud til vores elever.
Bestyrelsen bakker op om den fortsatte deltagelse i projektet – fortsat med en begrænsning af den økonomiske omkostning.
Der udarbejdes et enkelt princip omkring ”Opfyldelse af undervisningspligen ved udøvelse af eliteidræt eller deltagelse i musikskole”, da det er obligatorisk
Punkt 8
10 min
D + B: Næste møde
Indhold Julefrokost – vi spiser hos Olivias køkken
Planlægning af møder for resten af skoleåret - årsplan
Skoleboden drøftelse (Skoleboden deltager)
Kommunikationspolitik
Opsamling principper – IT samt
Januar-mødet:
Temamøde
Skolens arbejde med inkluderende fællesskaber
Antimobbestrategi – oplæg og drøftelse
Princip: 5.2 Arbejdets fordeling mellem… (udskydes)
Status: Bevægelse og Åben Skole (udskydes)
Punkt 9
D: Evt.
Indhold Status økonomi
Legeplads
Fritagelse fra undervisning
Til referat Skolen forbruger planlagt af sit akkumulerede overskud.
Skolen har fortsat en stabil økonomi
Forældrene ønsker udvikling af legeområder og vil gerne bidrage med at søge midler, hvis der er behov for det.
Ønske om affaldsindsamling.
Fritagelse fra undervisning – en del forældre beder deres børn fri til ferier og rejser. Det opleves ikke som et stort problem, men væsentligt, at forældrene er opmærksomme på, at de selv skal følge op på undervisningen.
Punkt 10
D: Evaluering af mødet
Indhold Princippunktet tog mere tid end planlagt, men vi genvandt tiden efterfølgende