Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsesmøde 09. november 2021

Deltagere:    Mikkel Graugaard, Steen Nielsen, Pernille Døssing, Frederikke Stannov, Carsten Normann, Else Ladekjær, Lisbet Løvlund, Kristine Aagaard Hjelmager 9.a, Niels Høiberg Mousten 7. a, Camilla Korshøj Schibby, Regin Øster, Rolf Houmøller, Ditte Lyngby

 

Afbud:         

Mødedato:   9/11-21

Mødetid:      Kl. 17.00-20.00

Mødested:    Mødelokalet bygning D

                     

Skolebestyrelsen Haldum-Hinnerup Skolen

D: Drøftelse

B: Beslutning

O: Orientering

 

Punkt 1

5 min            B: Godkendelse af dagsorden

Indhold         Godkendt

 

Punkt 2

10 min          D: Opsamling fra dialogmøde 3. november

Indhold         Er der noget, som skolebestyrelsen ønsker at drøfte videre?

Til referat     Fokus på, at vi hjælper forældrene i gang med den indbyrdes dialog om, hvordan fællesskabet kan understøttes. På forældremøder f.eks. med dialogkort

Opmærksomhed på ensomhed blandt børn og unge – dem som er uden for fællesskabet

Spørgsmålene fra dialogaften kan måske med fordel gendrøftes i skolebestyrelsen på et senere tidspunkt

Der henvises til forskellige rapporter, som supplerer dialogmødet godt:

Asterisk DPU https://dpu.au.dk/asterisk/asterisk-live/fremtidens-inklusion/

Link til rapport fra Legofonden

https://taenketanken.mm.dk/wp-content/uploads/2021/09/Det-gode-boerneli…

 

Punkt 3

15 min          B: Opsamling fra møde for forældrevalgte (i forlængelse af sidste skolebestyrelsesmøde)

Indhold         Opgavefordeling blandt forældrevalgte

Mødeleder og formandens beretning – Mikkel

Indkaldelse til møder for forældrevalgte – Frederikke

Dagsorden: Pernille skriver ud til forældrerepræsentanter 14 dage før møde med deadline for punkter og melder tilbage til Ditte.

Medlemmernes funktion – ønsker at være alle forældres talerør ind i skolebestyrelsen.

Punkter til årsplan:

-                     Kost og spisning (tilbagemeldinger fra personale, elevråd)

-                     Inkluderende fællesskaber på skolen/Mellemrummet

-                     Årsmødeplanlægning


Punkt 4

20 min          D+B: Princip 3.3: IT

Indhold         De forældrevalgte opsummerer deres drøftelse fra sidst med input til revidering af princip 3.3 IT

Til referat     Principudkastet fra forældrerepræsentanter er gennemgået

De enkelte afdelinger taler om, hvornår emnet omkring digital dannelse drøftes på forældremøde i klyngerne.

Princippet drøftes færdig og godkendes på mødet i december

Ansvar         

 

Punkt 5

30 min           D: Antimobbestrategi

Indhold         På baggrund af henvendelse fra forælder og behov fra skolens side

Indledende drøftelse af proces for justering af anti-mobbestrategien i en mere fællesskabsorienteret retning.

Til referat     Der er enighed om, at skolens anti-mobbestrategi revideres med udgangspunkt i et mere fællesskabsorienteret syn på mobning, som understøttes af den nyeste forskning på området.

Det skrives ind på hjemmesiden, at strategien er under revision.

Der er enighed om, at de meget individbaserede tiltag ikke skal være udgangspunkt for skolens håndtering af sager om mobning.       

 

Punkt 6

20 min

                      O+D: Favrskov Talent

Indhold         Ditte præsenterer projektet – formål, indhold, deltagere og økonomi

Fælles drøftelse af fordele og ulemper

Til referat     Projektet er præsenteret

Der er mange tilkendegivelser i bestyrelsen af, at projektet er et godt tilbud til vores elever.

Bestyrelsen bakker op om den fortsatte deltagelse i projektet – fortsat med en begrænsning af den økonomiske omkostning.

Der udarbejdes et enkelt princip omkring ”Opfyldelse af undervisningspligen ved udøvelse af eliteidræt eller deltagelse i musikskole”, da det er obligatorisk

   

Punkt 8

10 min

                      D + B: Næste møde

Indhold         Julefrokost – vi spiser hos Olivias køkken

Planlægning af møder for resten af skoleåret - årsplan

Skoleboden drøftelse (Skoleboden deltager)

Kommunikationspolitik

Opsamling principper – IT samt

Januar-mødet:

Temamøde

Skolens arbejde med inkluderende fællesskaber

Antimobbestrategi – oplæg og drøftelse

Princip: 5.2 Arbejdets fordeling mellem… (udskydes)

Status: Bevægelse og Åben Skole (udskydes)

 

Punkt 9

D: Evt.

Indhold         Status økonomi

Legeplads

Fritagelse fra undervisning

Til referat     Skolen forbruger planlagt af sit akkumulerede overskud.

Skolen har fortsat en stabil økonomi

Forældrene ønsker udvikling af legeområder og vil gerne bidrage med at søge midler, hvis der er behov for det.

Ønske om affaldsindsamling.

Fritagelse fra undervisning – en del forældre beder deres børn fri til ferier og rejser. Det opleves ikke som et stort problem, men væsentligt, at forældrene er opmærksomme på, at de selv skal følge op på undervisningen.

 

Punkt 10

D: Evaluering af mødet

Indhold         Princippunktet tog mere tid end planlagt, men vi genvandt tiden efterfølgende