Elevernes trivsel

Formål:

Et af folkeskolereformens (2014) tre nationale mål er, at elevernes trivsel skal styrkes.

Trivsel forstås som et bredt begreb, der dækker de tre følgende områder elevens psykiske og fysiske velbefindende, elevens oplevelse af faglige og personlige kompetencer og elevens oplevelse af støtte og inspiration fra omgivelserne.

Mål:

Udvikling af elevers faglige og personlige trivsel ses i sammenhæng: Elever, der lærer, trives, og elever der trives, lærer. Skolen arbejder som udgangspunkt forebyggende i forhold til udviklingen af mentalt sunde og robuste børn, der trives i de forskellige fællesskabs- og læringsfora.   Skolen arbejder evidensbaseret og anvender data fra de nationale trivselsmålinger i det strategiske, administrative og faglige arbejde.

Skolens ansvar:

• Skolen arbejder systematisk med at skabe positive effekter på elevers læring og trivsel og bruger data som afsæt for at iværksætte tiltag.

• Skolens ledelse er involveret i arbejdet med alle dele af organisationens målstyring og udarbejder trinmål og handleplan for udviklingen af mentalt sunde børn.

• Skolen arbejder struktureret med trivselsplaner for klassen og den enkelte elev med udgangspunkt i de beskrevne trinmål.

• Skolen tilstræber at anvende evidensbaserede metoder og programmer, der understøtter trivsel og læring med henblik på at opbygge mentalt sunde børn og gode læringsfælleskaber.

• Skolen har beskrevne procedurer for at måle på elevers læring og trivsel, samt evaluerer på effekten af de iværksatte handleplaner.

• Skolen sætter årligt en struktureret ramme for, at forældre indgår i fælles dialog om klassens samarbejde og elevernes læring og trivsel.

• Skolen har en handleplan for forældresamarbejde.

• Skolen råder over ressourcepersoner med relevant kompetence inden for udvikling af elevernes personlige og sociale kompetencer.

Forældrenes ansvar:

• Forældre er forpligtede på at samarbejde omkring udviklingen af børnenes trivsel og læring, ud fra princippet om, at alle børn skal trives og være tolerante overfor hinanden.

• Forældrene tilstræber at arbejde for et stærkt forældre fællesskab så alle elevers læring og trivsel højnes. Dvs. indgå i dialog med hinanden og samarbejde om at skabe forståelse og tolerance for forskellighed hos børn, samt at arbejde proaktivt for alle børns trivsel.

• Forældre indgår forpligtende i samarbejdet med skolen omkring udvikling af elevers læring og trivsel.

Vedtaget: April 2016

Sidste gennemsyn: April 2018