Deltagere: Mikkel Graugaard, Lotte Kyvsgaard,
Pernille Døssing, Steen Nielsen, Jakob Lønvig,
Lise Hellegaard, Kirstine Langvad, Camilla Korshøj, Regin Øster,
Ditte Lyngby, Jakob Monrad,
Afbud:
Mødedato: 19/11-19
Mødetid: Kl. 17.00-20.00
Mødested: Mødelokalet
Skolebestyrelsen Haldum-Hinnerup Skolen
D: Drøftelse
B: Beslutning
O: Orientering
Punkt 1
5 min B: Godkendelse af dagsorden
Indhold
Til referat Godkendt
Ansvar
Punkt 2
15 min O: Tests på H-H Skolen – herunder frivillige nationale tests
Indhold Birgit orienterer
Opsamling på Byrådets beslutning om at gøre frivillige nationale tests i dansk frivillige.
Til referat Birgit gennemgår evalueringsoversigten, som beskriver test gennem hele skoleforløbet på H-H Skolen.
Evalueringsoversigten er lavet i samarbejde med årgange og læsevejledere.
Der er både fokus på evaluering af sociale mål i form af elevsamtaler samt faglige test både nationale og andre faglige tests som DVO, Stavetests m.m.
Der afvikles obligatoriske nationale tests efter undervisningsministeriets plan. De frivillige nationale tests vælger årgangens lærere selv, om de afvik-ler i de enkelte klasser. Mange klasser afvikler testene for, at eleverne får øvet sig i at være i testsituationen.
Ansvar
Punkt 3
15 min O+D: Dialogmøde om det videre arbejde med Børne- og Ungepolitikken
Indhold Mikkel, Pernille og Ditte gengiver vigtige hovedpointer fra dialogmødet.
Til referat I tråd med Børne- og Ungepolitikken blev der præsenteret væsentlige poin-ter omkring forældrenes rolle i etableringen af gode børnefællesskaber
Oplæg med Jens Andersen:
- Forældrenes rolle i gode fællesskaber
- Forældre som den usynlige klassekammerat
- Forældrenes interesse og aktive deltagelse i skolens liv som den vigtigste faktor for, at børn trives i skolen.
Skolen/skolebestyrelsen ønsker at signalere vigtigheden af, at forældrene gør en indsats for at skabe gode fællesskaber.
Det handler bl.a. om at brede børnenes relationer ud, at skabe det gode forældresammenhold.
Kan lærerne få tid til at deltage i sociale arrangementer, så man også har et mere uformelt samvær med forældre?
Der kan i den enkelte klasser henvises til forældrefiduser.dk
Det drøftes yderligere i forbindelse med revidering af princippet ”Samar-bejde mellem skole/hjem”, årsmødet og forud for oplæg på forældremødet.
Ansvar
Punkt 4
30 min D+B: Princip 3.1: Elevernes trivsel
Indhold Princippet revideres.
Fokus på stærke fællesskaber
Hvordan får det betydning i praksis?
Til referat Input til indhold: Livsduelighed, mestring. Være glade for at gå i skole. Lyst til at lære. At indgå i et positivt fællesskab. At have venner/gode sociale relati-oner. At møde støtte og inspiration. At blive mødt, som man er – at man an-erkendes for den, man er. At møde børn i øjenhøjde.
Et udvalg laver et udkast til et nyt princip for elevernes trivsel – de mødes i januar: Lise, Ditte og Pernille.
Ansvar
Punkt 5
30 min D+B: 9. klasse sammenlægninger/ny holddannelse
Indhold
Til referat Da der gennem de seneste år har været klassesammenlægning på 9. årgang, drøftedes det, hvorvidt det giver mening, at der laves et princip om, at klas-sesammenlægning/ny holddannelse altid sker på 9. årgang.
Skolebestyrelsen ønsker, at skolen i samarbejde med bestyrelsen kan tage stilling og handle rigtigt ud fra den givne situation.
Det vurderes, at de nuværende principper for klassesammenlægning er en fin ramme for, at vi kan handle for den enkelte årgang.
Der sættes fokus på information til forældre om, at ny holddannelse på 9. år-gang er en mulighed. Dette gøres på forældremøder i udskolingen og det indsættes i udskolingsfolderen.
Ansvar
Punkt 6
20 min D: Kommunikationspolitik Aula
Indhold Videre drøftelser om information i Aula
Til referat Der ønskes en ensartethed ift , hvor vi finder informationen, så det er ens i alle klasser.
Det vigtige er, at forældre ved, hvor de kan finde informationen
Vigtigt at man ved, hvor man kan finde lektier og det, man skal huske.
Kommunikation skal samles og ligge klar inden weekenden
Ugeplanen behøver ikke være detaljeret, men et overordnet billede, man som forældre kan bruge til at understøtte børnene – og der er forståelse for, at virkeligheden forandrer sig.
Forældrenes opfølgning og opbakning til skolen er afhængig af, at der er in-formation.
Mange børn drager nytte af ugeplanen, fordi de kan forberedes på, hvad dagen bringer
Vi skal naturligvis kommunikere, hvis det vigtigt, at forældrene ved, at uge-planen har ændret sig f.eks. hvis klassen skal på tur en anden dag.
Vi skal være tydelige omkring, hvor og hvordan vi kommunikerer.
Ansvar
Punkt 7
15 min D: Madboden
Indhold Fælles drøftelse af den nye situation omkring Madboden
Til referat Der ønskes et tilbud, hvor der er mulighed for, at eleverne skal handle.
Der opfordres til, at skolen er opmærksom på, hvordan vi bakker op om til-buddet. At udskolingselever kan betale i 10-pausen og at indskolingselever måske kan købe oftere.
Kan dagens ret bestilles på forhånd og leveres i kasser til klasserne eller at der laves en særskilt kø til bestillinger.
Vi vil gerne have et tilbud, hvor der kan være dialog om udbud og mulighe-der.
Skolen går videre med drøftelser om at skabe et lignende tilbud efter nytår.
Ansvar
Punkt 8
15 min O: Diverse
Indhold Update Favrskov Talent
Bevægelse
Til referat Vi har 4 elever med i Favrskov Talent
Der er positive tilbagemeldinger
Skolebestyrelsen drøfter, hvad de ønsker at vide mere om ift. bevægelse og variation.
Ansvar
Punkt 9
5 min D: Evaluering af mødet
Indhold
Til referat
Ansvar