BROEN er Haldum-Hinnerupskolens tilbud om før-skolestart til de børn, der skal starte på skolen til august. Før-skolestart giver en glidende og tryg overgang fra børnehave til skole og SFO, ved at bygge bro mellem tilbuddene.
• Børnene får en legende tilgang til at blive skoleparate.
• De bliver fortrolige med skolens fysiske rammer, rutiner, personale samt de øvrige børn fra distriktets børnehaver.
• De får kendskab til kulturen i både skole og SFO.
Børn i BROEN
• Børnehaverne mødes nogle gange udendørs i vinterperioden og leger sammen. Her møder børnene hinanden og de voksne.
• Børnehaverne får mulighed for at besøge BROEN på udvalgte dage i januar og februar.
• 1. marts starter BROEN med fælles åbning kl. 9.
Personale i BROEN
• Personalet i BROEN vil være pædagoger fra alle tre børnehaver, SFOpersonale og kommende 0. klasses lærere.
• Personalet holder månedlige planlægningsmøder inden starten og ugentlige planlægningsmøder efter BROEN er startet.
Forældre i BROEN
For forældrene er børnenes start på skolen også en omvæltning. Vi opfordrer jer til at deltage aktivt i jeres barns overgang til skolen ved at spørge ind, både hos børnene og personalet. I bedes hjælpe børnene med at være selvhjulpne med hensyn til toiletbesøg, tøj og at lægge madpakke i køleskab.
Typisk dag i førskolen
Kl. 6.30 - 7.30 Fælles morgen med de øvrige børn i SFO. Der er mulighed for morgenmad mellem 6.30 og 7.30. Morgenmaden består af havregryn, cornflakes, havrefras og/eller knækbrød med ost/spegepølse.
Kl. 7.30 - 9.45 Leg og hygge i ”Broen”, inkl. ”lille mad”.
Børnene skal være mødt senest kl. 9.30.
Kl. 9.45 - 10.30 Fastlagt aktivitet / udeleg.
Kl. 11.30 ”Store mad”.
Kl. 12.30 - 13.30 Aktiviteter / udeleg.
Kl. 13.30 - 17.00 SFO-tid med leg og aktiviteter. Inkl. SFO-mad.
I starten vil børnene holde deres pauser tidsmæssigt forskudt fra skolens pauser. De vil inden sommerferien komme til at holde pause med de øvrige elever fra 10.00 - 10.30 og 12.30 - 13.00.
Fælles aktiviteter og faciliteter
I løbet af før-skolen vil børnene introduceres til fælles aktiviteter for hele indskolingen / skolen. Fx: • Morgensamling med fælles sang mandag kl. 8.00—8.15 • Løb for livet 3. april Børnene vil få kendskab til nogle af skolens faciliteter: skolebibliotek, musiklokale, gymnastiksal/hal, håndværk/design, billedkunst samt de omkringliggende udeområder.
Pædagogisk fokus
I forhold til børnenes sociale og personlige udvikling og dannelse har vi fokus på trivsel, robusthed og dannelse af fællesskaber. Vi vil observere børnenes sproglige og motoriske udvikling. I løbet af perioden afprøver vi forskellige holddannelser. Ud fra vores pædagogiske observationer vil vi i starten af juni danne de foreløbige 0. klasser. Disse laves ud fra et helhedssyn, med det formål på sigt at danne de mest velfungerende klasser med fokus på læring. Børn og forældre inviteres til 1 times skolegang i den kommende 0. klasse en eftermiddag lige op til ferien.
Praktisk info
Mad og madpakker
Der er mulighed for morgenmad i SFO fra kl. 6.30 - 7.30. Børnene skal have separat pakkede madpakker med til de øvrige måltider:
• formiddagsmad: ”lille mad
• frokost:”store mad”
• eftermiddagsmad: frugtpose/ SFOmad.
Husk drikkedunk.
Skiftetøj
Jeres barn skal have indesko, skiftetøj og overtøj tilpasset årstiden. Hvert barn får egen hylde med navn. Brug børnehaverygsækken - vent med skoletaske til den rigtige skolestart.
Aula og Tabulex:
Børnene oprettes både i skolens informationssystem, Aula og i SFO’s ind– og udkrydsningssystem Tabulex. I får nærmere information herom.
SFO´s åbningstider
Kl. 06.30 - 08.00
Kl. 14.00 - 17.00 (fredag til 16.30)
Skolestart - hjælp dit barn på vej
Giv jeres barn den gave at lade det klare mange ting selv Jeres barn skal starte i skole - og det er stort. For børnene selv og for jer forældre. Det er vores erfaring, at I som forældre rigtig gerne vil forberede jeres børn bedst muligt på denne nye fase i deres liv. Vi har også erfaret, at forældre og børn er meget optaget af den faglige del af skolegangen: der øves bogstaver og tal. Det er dejligt, at der er en læringslyst hos børnene og et engagement fra jeres side. For skolen er det vigtigt at gøre jer opmærksom på, at skolestart også er en start på en ny og anderledes hverdag. Med faglig læring ja, men især også en hverdag, hvor der stilles nye forventninger til børnene, socialt og adfærdsmæssigt. Forventninger, der er med til at lære dem at indgå i sammenhænge, hvor mange individer både skal møde respekt for den de er og samtidig skal lære at indgå i et større fællesskab. Det er vigtigt at træne jeres barn i nogle af de færdigheder, der er nødvendige, for at de oplever, at de indgår bedst muligt i klassefællesskabet og de forventninger, det stiller til dem. Det vil fremme deres trivsel og læringsparathed - og så kan lærerne i højere grad fokusere på det faglige.
Det drejer sig fx om samarbejde. Kan barnet udskyde behov og vente på tur. I kan hjælpe jeres barn ved at træne det i at udskyde sit behov og vente. Fx at lade være med at afbryde, når en anden taler. På den måde trænes barnets hjerne i at være fleksibel, og dermed trænes barnet også i at være opmærksom på andre - og i at samarbejde på andre præmisser end kun sine egne. Fysisk aktivitet som at klatre, kravle mm. styrker samarbejdet mellem de to hjernehalvdele - så fysisk aktivitet er også en god forberedelse til læring. Lad jeres barn være så fysisk aktiv som muligt. Et andet fokuspunkt er at træne barnets selvstændighed. Når jakken skal af, den lille taske skal bæres til og fra garderoben og madpakken skal i køleskabet, er det en god ide at lade barnet gøre det selv. Og forinden kan I træne mange små ting derhjemme: selv gå på toilettet, og klæde sig af og på uden hjælp. Vi oplever at børnene bliver stolte over at lære nye færdigheder og det at kunne selv - og det har desuden stor betydning for deres udvikling. Vi glæder os til at møde jeres børn og jer!