Uddannelsesplan kompetenceniveau 3
4. årgang 2021/22, Favrskov Kommune
Praktikperiode: uge 44-49
Praktikskole
Haldum-Hinnerup Skolen
Svinget 4
8382 Hinnerup
Tlf. 89645500
Facts om skolen
Haldum-Hinnerup Skolen er en skole med ca. 638 elever, 51 lærere og 3 børnehaveklasseledere. Den er bygget i 1956, men udbygget i flere omgange i takt med befolkningstilvæksten. Skolen ligger i et naturskønt område i udkanten af Hinnerup- tæt på skov og marker. Vi har særdeles gode faciliteter, både hvad angår alm. klasselokaler, faglokaler, lærerforberedelse og udendørs områder.
Til skolen er der knyttet en SFO med 250 børn og 15 pædagoger/medhjælpere. Vi er en 3-sporet skole (på enkelte klassetrin dog kun 2 spor). Skolen er delt i 3 afdelinger, A, B og C-klyngen kalder vi dem. 0.-3. årgang bor i A-klyngen, 4.-6 årgang i B-klyngen og 7.-9. årgang i C-klyngen. Desuden har vi i hver klynge en specialklasse med elever med generelle vanskeligheder. Vi er inddelt i årgangsteam, som består af 4-5 lærere. Den lærergruppe har ansvaret for planlægningen og tilrettelæggelsen af undervisningen på en bestemt årgang. Den enkelte lærer er primært tilknyttet et team, men kan godt have timer i flere team.
Vi forsøger at have ” rene” klynger, så man som lærer har alle sine timer i en klynge. Det lykkes næsten!
Vi arbejder ud fra tre grundlæggende værdier, der gennemsyrer vores tankegang:
Anerkendelse - fællesskab og lyst til at lære. I alle relationer: lærer/pædagog - elev, elev-elev, lærer/pædagog – lærer/pædagog og ledelse- medarbejder forsøger vi, ikke blot gennem ord, men også i handling at tage afsæt i værdierne.
Som alle andre skoler i dette land er vi optaget af inklusionstanken og forsøger efter bedste evne at få dette implementeret i skolens hverdag. Vi arbejder med inklusion ud fra vore værdier og arbejder på, at alle elever lærer så meget som overhovedet muligt. I den forbindelse har vi udarbejdet en inklusionshandleplan med fire overordnede mål:
- Alle børn skal hver dag have en oplevelse af mestring
- Der skabes muligheder for, at børnene så vidt muligt får det bedste undervisningstilbud på distriktsskolen
-Alle forældre skal have tillid til, at deres barn indgår i læringsfællesskaber, der tilgodeser alle børn og deres forskeligheder
· Forældrene er eksperter på deres eget barn. Deres rolle er vigtig, og deres holdninger og aktive deltagelse er afgørende for fællesskabet
Overordnet har Favrskov Kommune formuleret, at flest mulige børn skal opleve sig som en ligeværdig del af det almene fællesskab. Favrskov Kommunes Børne –og Ungepolitik beskriver dette nærmere.
På skolen vægter vi såvel faglighed som trivsel (både ved elever og personale) højt. De to begreber er hinandens forudsætninger – og begge dele fylder ligeværdigt i lærernes arbejdsliv. I diverse undersøgelser kan vi heldigvis se, at vores anstrengelser også giver gode resultater, hvilket vi er stolte af.
Både hvad angår karaktergennemsnit, resultater af nationale test og den obligatoriske trivselsundersøgelse ligger vi højt set i forhold til landsgennemsnittet. Det skal vi også, idet vi har et befolkningsgrundlag, der bestemt fordrer, at vi også som skole lever op til flotte resultater. Men selv på den baggrund er vi glade for at have en flok dygtige, ambitiøse og sunde børn og unge i vores skole.
Vi er langt med brug af IT-udstyr, har smart-board i alle klasselokaler, alle lærere har egen computer stillet til rådighed af arbejdspladsen. Desuden arbejder vi på mange klassetrin med Chromebooks. Eleverne i C-klyngen har næsten alle computer med hjemmefra. I øvrigt giver vi i de andre klynger mulighed for at reservere klassesæt af bærbare computere eller Ipads. Programmet Meebook anvendes af alle lærere (men i forskelligt omfang) til planlægning og videndeling af undervisningsforløb. Så gennem hele skoleforløbet arbejder vi med at udvikle eleverne til dygtige, selvstændige og kritiske brugere af IT og dets muligheder.
Haldum-Hinnerup Skolen har været praktikskole i næsten 25 år og har stor erfaring med uddannelsen af nye lærere. Det er et arbejde, som vi er meget glade for og stolte af. Vi betragter lærerstuderende som en stor ekstra ressource, der bringer nyt in-put til såvel vores elever som lærere. Erfarne lærere får her mulighed for at være i didaktisk dialog med kommende kolleger.
Haldum-Hinnerup Skolen betragter den studerende som en mulig kommende kollega. Vi forventer derfor, at den studerende agerer som andre ansatte i alle forhold f.eks. i forhold til sygemelding, tavshedspligt og tilstedeværelse på skolen. Vi ser gerne, at de studerende blander sig med medarbejderne på skolen i pauserne. Som 4. årsstuderende er det vigtigt, at du får så god en fornemmelse for lærerjobbet, som overhovedet muligt. Lige om lidt står du selv med det spændende job – og kæmpe ansvar! Vi vil gøre vores for at skabe rammer, hvor der er mulighed for at udvikle sig, lære nyt, fejle og få hjælp. Alle lærere, der er praktiklærere på skolen, har positivt udtrykt ønske om at være praktiklærer –en rigtig god start på samarbejdet!
Tilsvarende forventer vi aktive og engagerede lærerstuderende, der er klar på nye udfordringer. Samarbejdet bliver på den måde til gensidig gavn!
Vi har hvert år lærerstuderende fra alle studieår, ligesom vi også er praktikskole i meritlæreruddannelsen og fjernstuderende ved Haderslev seminarium. Så i perioder er vi rigtig mange på skolen. Det kan måske føles lidt trangt, men der er arbejde og udfordringer nok i Folkeskolen til os alle.
Praktikkens organisering
Indskolingsleder og praktikkoordinator Birgit Sønderby har det overordnede ansvar for planlægning og gennemførsel af praktikken. Du er altid velkommen til at kontakte hende, hvis du har spørgsmål eller føler dig usikker på noget i forhold til praktikkens forløb. Som 4. årsstuderende vil Birgit også være tilknyttet jer som mentor.
Alle de lærere, som du møder i praktikken, er fagligt kompetente og har enten linjefag og/eller stor erfaring i undervisning i pågældende fag. Som udgangspunkt har praktiklærerne mindst to års erfaring som lærer, inden de påtager sig praktiklæreransvaret. Men der kan forekomme undtagelser, for at få puslespillet til at gå op. En af dine praktiklærere vil være praktikansvarlig for dig (navnet står på dit skema). Det er med den ansvarlige praktiklærer, du laver de fornødne aftaler om, hvilke møder du følger. Det er som udgangspunkt den praktikansvarlige lærer, du følger i dennes arbejdstid. Mange lærere har deltaget i et kort kursusforløb for praktiklærere, og en enkelt har praktiklæreruddannelsen.
Vi vægter samarbejdet med seminariet højt, og ledelsen er repræsenteret ved alle samarbejdsmøder, så vi altid er velorienterede om læreruddannelsen. I vil opleve en skole, hvor alle er meget interesserede i at uddanne kommende kolleger bedst muligt. Så alle vil være behjælpelige, hvis der skulle opstå behov for hjælp!
Praktikken indledes med besøgsdage på skolen, hvor ledelsen fortæller om nye tiltag siden I var her sidst og om praktikkens organisering. Desuden får du som studerende lejlighed til at hilse på de kommende praktiklærere og bliver slutteligt vist rundt på skolen ved behov.
De fleste lærere arbejder på skolen 35 timer om ugen. De resterende 5 timer råder den enkelte over, og bruges til skole-hjemsamarbejde, arrangementer, samt individuel forberedelse. Vi forventer det samme af 4. årsstuderende.
Praktikken består af flere dele:
Besøgsdage 16. og 17.9.
Førvejledning
Velkomstmøde med praktikkoordinator
Vejledningstimer med praktiklærerne
Vejledning med mentor/ledelse
Midtvejsevaluering med ledelse
Slutevaluering med ledelse
Observation i klasser, sparringspartner for en medstuderende ca. 5 timer/uge
Undervisning i klasser alene ca. 8-10 timer/uge i sine undervisningsfag. Praktiklærerne vil være med i klassen i starten og slutningen af praktikforløbet.
Være aktiv i klasser mindst 15 timer pr uge, såvel fag-faglig som understøttende
Evt. etablering af makkergruppe/elev i dansk/matematik/engelsk (2-4 timer/uge).
Timer i andre fag efter eget ønske- aftales med praktikkoordinator
Deltagelse i diverse relevante møder
Lave praktikopgaver givet af seminariet i forbindelse med praktikken
Arbejde med relevante opgaver givet af skolen ( sætte sig ind i teori, lave observationer mv.)
Efterbehandling og didaktisk dialog med medstuderende
Deltager i vejledningssamtale
Evt. aleneundervisning i en klasse, hvor undervisningen er tilrettelagt af læreren, og hvor naboklassens lærer er ansvarlig
Varetager gårdvagter
Besøg og observation i SFO for studerende, der uddanner sig til indskoling/mellemtrin
Relevant samarbejde med ressourcepersoner (Akt-lærer, vejledere, PPR-psykolog)
Relevant forældresamarbejde – herunder deltagelse i 1. forældremøde (inden praktikperioden)
Forældrekontakt i praktikperioden
Anvendelse af skolens interne kommunikationsstrukturer (Meebook – SkoleIntra m.v.)
På besøgsdagen:
Den studerende møder den praktikansvarlige
Den praktikansvarlige orienterer den studerende om praktiske forhold i forbindelse med praktikken
Den studerende præsenteres på lærerværelset
Den studerende får udleveret forslag til arbejdsplan med tilstedeværelsestid samt kontaktoplysninger på sin(e) praktiklærer(e)
Den studerende mødes i det omfang, det er muligt, med sin(e) praktiklærer(e)
Den studerende kommer med ønsker i forhold til sin arbejdsplan (den del, der ligger ud over den skemalagte undervisning). F.eks. ønsker til observationstimer og deltagelse i andre læreropgaver
Studieaktivitetsmodellen gennemgås/diskuteres og udfyldes. Se bilag fra praktikhåndbogen side 77.
Vi forventer, at du som studerende er aktiv på skolen fra kl. 7.45 og i øvrigt følger din praktikansvarlige lærer til møder. Andre aftaler kan i særlige tilfælde laves med praktikkoordinatoren. Tirsdag har vi altid møder til kl. 16.30.
I løbet af praktikken afvikles vejledningssamtale med studerende, seminarielærer og praktiklærer (den eksamensansvarlige).
Husk at du som studerende får præsenteret dig selv på Aula og i det hele taget at bruge Aula til kommunikation med både forældre og elever. Hvis du får brug for at videooptage undervisning, skal forældrene informeres over Aula. Aftal nærmere med jeres praktiklærer.
Alle studerende oprettes på Aula og oprettes som lånere på Skolebiblioteket. Det er også gennem Aula, at du får mulighed for at kommunikere med forældre, skrive forældrebreve, ugeplaner o.s.v.
Ved skolestart udleveres infohæfte til de studerende. Et hæfte, der omhandler praktiske forhold i praktikperioden. Desuden anbefaler vi, at du sætter dig ind i skolens hjemmeside og således bliver orienteret om skolens virke.
Rundt omkring på skolen er der gode lokaler til lærerforberedelse og gruppedrøftelser. Studerende kan bruge disse på samme måde som ansatte kan, men vær opmærksom på, at teamlokalerne også er lærernes individuelle forberedelsesrum og derfor ikke er velegnet til gruppearbejde. I henvises til mødelokale, skoletorv og lærerværelserne ved gruppearbejde. Ved individuel forberedelse er du velkommen i din praktikansvarliges forberedelseslokale.
HUSK: Lærerværelserne er til fri snak og pausetid – ikke forberedelse.
Vær opmærksom på at følge godt med i kommunikationen på Aula, for det er der alle mødeindkaldelser osv. kommer. Og i det tilknyttede mailsystem foregår al skriftlig kontakt med jeres praktiklærere.
Vi forventer, at du deltager aktivt i hele arbejdsugen, følger det udsendte skema med både boosttimer og praktiktimer. Du aftaler selv placering af vejledning med jeres praktiklærere.
Hver tirsdag fra kl. 15-16.30 er afsat til fast mødedag. Af kalenderen vil fremgå, hvilken type møde, der afholdes. Vi regner med, at du deltager i alle relevante møder, (og det vil som 4. årsstuderende være de fleste), for at få det største udbytte af praktikken og komme så tæt på en lærers virkelighed som muligt.
Det vil sige, at du er med til teammøder, klyngemøder, lærermøder, forældremøder, fagudvalgsmøder, arrangementer m.v.
Ud fra de aktuelle skemaer aftaler vi, hvilket årgangsteam det vil være naturligt, du er tilknyttet.
Særligt i perioden:
Uge 44 Praktik efter skema – praktiklærerne observerer
Uge 45-46-47-48 Alene-periode (medstuderende observerer i visse timer)
Uge 49 Praktik efter skema – praktiklærerne observerer
Fravær: Hvis du skulle være uheldig at blive syg i din praktikperiode melder du dig syg/rask som andet personale (se pjecen).
Det er dog vigtigt at understrege, at du – for at vi kan vurdere dig – skal være til stede og deltage aktivt i hele perioden. Naturligvis kan du blive syg eller have behov for en fridag/omsorgsdag eller lign. Er dette nødvendigt aftales det med Birgit Sønderby, og det er også med hende at evt. erstatningspraktik i forbindelse med længerevarende sygdom aftales.
Vejledning og evaluering i forbindelse med praktikken
Særligt for skoleåret 2021-2022 og jeres praktik:
Vi har timer á 60 minutter. Det for at få færre skift og bedre mulighed for fordybelse. Desuden er al understøttende (og lektiecafe) lagt ind i skemaet. Det er op til de enkelte team at få bevægelse ind i undervisningen, så vi får en varieret skoledag. Husk også at få dette element ind i jeres planlægning.
I indskolingen varetages en del af den understøttende undervisning af pædagoger. Også i den del af skoletiden er I meget velkomne.
Vi har i skemaet kun skemalagt fagtimer på ugens første fire dage. Fredag er friholdt som en A-dag (A=anderledes). Her kan det enkelte team beslutte, hvordan timerne placeres. Dette vil være en vekselvirkning mellem fag-delt og understøttende undervisning. Her vil det være muligt at lægge ture ud-af-huset m.v. I planlægger selv med jeres team , hvordan jeres skema for de enkelte fredage tilrettelægges.
Den samlede vejledningsressource er 3 timer pr. studerende ud over tiden til den obligatoriske vejledningssamtale midt i praktikperioden.
Vejledningen fordeles mellem praktiklærerne, hvis du har flere praktiklærere, men du bestemmer selv fordelingen.
Inden praktikperioden holdes første vejledningssamtale med praktiklæreren. Til denne vejledning er det vigtigt at få afstemt krav og forventninger til hinanden. Det er ligeledes vigtigt her at få en drøftelse af den studerendes refleksioner i forbindelse med tilrettelæggelsen af undervisningen. I god tid inden praktikken forventer vi, at den studerende har sendt den overordnede plan for undervisningen til relevante praktiklærere.
Undervejs i praktikperioden koncentreres vejledningen med praktiklæreren om praktiklærerens observationer og den studerendes refleksioner i forbindelse med den aktuelle undervisning med fokus på de kompetenceområder og kompetencemål, der er for 4. årgang. Vejlederen giver løbende en mundtlig evaluering til den studerende.
Midt i praktikperioden holdes den obligatoriske fælles vejledningssamtale med deltagelse af den studerende, praktiklærer og en underviser fra LIA. Hvis praktiklæreren ikke er eksaminator, deltager desuden den person, skolen har udpeget som eksaminator.
Ved praktikperiodens afslutning er fokus i vejledningen med praktiklæreren på evaluering af den gennemførte undervisning bl.a.
De studerendes oplevelser og refleksioner af undervisningsforløbet
De studerendes evaluering og praktiklærerens observationer af forløbet
I hvilket omfang intentioner og mål med forløbet blev opfyldt
Vejledningstimernes præcise indhold aftales mellem de studerende og praktiklærerne
Det er lærernes opgave at udarbejde dagsorden, rammesætte og styre vejledningen
Det er de studerendes opgave at komme med ønsker til vejledningstemaer
K Kompetencemål
Som 4.års studerende skal du i samarbejde med praktiklærer målsætte, planlægge og gennemføre undervisningen. Desuden skal du være med til at evaluere og udvikle undervisningen. Kompetencemålene er beskrevet i praktikhåndbogen side 59.
Indskolingsleder/praktikkoordinator Birgit Sønderby indkalder dig sammen med de andre 4. årsstuderende til evalueringsmøder, både midtvejs og som afslutning på forløbet. Det er også med hende, at evt. overordnede problemstillinger vedr. skema, praktikkens gennemførelse, samarbejde m.v. diskuteres og løses. I kommer som studerende formentlig med vidt forskellige erfaringer i forhold til lærerjobbet. For nogen af jer vil det være første gang, I står alene med både planlægning, gennemførelse og evaluering af et undervisningsforløb.
Andre har haft mere eller mindre faste jobs i skoleverdenen både før og under studiet. Andre igen har stor erfaring med børn og unge fra diverse fritidstilbud og trænerjobs. Vi møder dig der, hvor du er. Men vi forventer, du udfordrer dig selv og kommer op i ”strækhøjde”, således at du efter praktikken føler dig parat som kommende kollega. Det er nødvendigt at afprøve, stille spørgsmål og også begå fejl for at blive klogere.
Det er i den åbne samtale, nye svar kan findes – det er vejen til udvikling. Vi inviterer til udvikling i trygge rammer.
Bedømmelse
En af jeres praktiklærere eller en anden lærer på skolen bliver prøveansvarlig for dig. Prøve i praktik er stadig forholdsvist nyt for os, så derfor uddanner vi de prøveansvarlige i samarbejde med seminariet, hvis det er første gang læreren deltager i en prøve. I løbet af praktikperioden aftaler vi, hvem af skolens lærere, der bliver prøveansvarlig praktiklærer. Før, under og efter praktikken diskuteres og evalueres praktikken i dialog mellem, skoleledelse og de involverede praktiklærere. Hvis der mod forventning skulle være enkelte af jer, hvor vi oplever, at den studerende har svært ved at nå kompetencemålene, vil den enkelte blive indkaldt til møde Med Birgit Sønderby og praktiklæreren.
Vi vil forsøge at finde nye veje, så praktikken kan gennemføres. Evt. tilbydes ekstra vejledning. Men er det ikke muligt at afhjælpe problemet, vil den studerende hurtigst muligt blive orienteret om, at vi ikke kan indstille vedkommende til eksamen.
Prøven i praktik
Haldum-Hinnerup Skolen arrangerer prøven i praktik. Prøven foregår på skolen eller en naboskole. Til prøven deltager fra skolens side enten en praktiklærer eller en anden lærer, som udpeges af skolen. Desuden vil I blive bedømt af jeres seminarielærer og en ekstern censor.
Studieaktivitetsmodel:
Kompetenceområder:
Praktikniveau 3 |
|||
Kompetenceområder |
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Vidensmål: Den studerende har viden om |
Hvordan skal der arbejdes med kompetencemålene? Hvad gør praktiklæreren? Hvilke krav stilles til den studerende? |
Kompetenceområde 1: Didaktik omhandler målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning, herunder læringsmålstyret undervisning. Kompetencemål: Den studerende kan i samarbejde med kolleger begrundet målsætte, planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning. |
planlægge, gennemføre og evaluere længerevarende undervisningsforløb under hensyntagen til elev- og årsplaner i samarbejde med medstuderende og skolens øvrige ressourcepersoner, |
organisations-, undervisnings-, og samarbejdsformer, |
Den studerende udarbejder (i samarbejde med praktiklæreren) en undervisningsplan for perioden med målfastsættelse for forløbene. Afleveres min. 14 dage før praktikperioden. Den studerende tager initiativ til sparring og vejledning ved praktiklæreren. Platformen meebook anvendes. |
evaluere elevers læringsudbytte og undervisningens effekt og |
metoder til formativ og summativ evaluering og |
Forskellige evalueringsmetoder skal indgå og anvendes i perioden. |
|
udvikle egen og andres praksis på et empirisk grundlag. |
observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder. |
Den studerende indgår i teamsamarbejde og planlægger og evaluerer i fællesskab med årgangens faglærere. Den studerende udarbejder læringsmål, der distribueres i teamet. |
|
Kompetenceområde 2: Klasseledelse omhandler organisering og udvikling af elevernes faglige og sociale læringsmiljø. Kompetencemål: Den studerende kan lede undervisning samt etablere og udvikle klare og positive rammer for elevernes læring, og klassens sociale fællesskab. |
lede inklusionsprocesser i samarbejde med eleverne. |
læringsmiljø, inklusion, konflikthåndtering og mobning. |
På teammøder diskuteres såvel didaktiske som udviklingen af sociale og personlige kompetencer. Organisering og udvikling af læringsmiljøet diskuteres. Den studerende indgår ligeværdigt med øvrige teammedlemmer. |
Kompetenceområde 3: Relationsarbejde omhandler kontakt og relationer til elever, kolleger, forældre og skolens ressourcepersoner. Kompetencemål: Den studerende kan varetage det positive samarbejde med elever, forældre, kolleger og andre ressourcepersoner og reflektere over relationers betydning i forhold til undervisning samt elevernes læring og trivsel i skolen. |
støtte den enkelte elevs aktive deltagelse i undervisningen og i klassens sociale liv, samarbejde med forskellige parter på skolen, |
anerkendende kommunikation, og ligeværdigt samarbejde, inklusionsprocesser, |
Den studerende har i perioden initiativet til relationsarbejder i alle tænkelige relationer. I forhold til forældrekommunikation er det vigtigt, at praktiklæreren er orienteret inden. |
kommunikere med forældre om elevernes skolegang. |
Processer, der fremmer godt skole-hjemsamarbejde og samarbejdsformer ved forældremøder og forældresamtaler og kontaktgrupper. |
Den studerende kommunikerer med forældrene jævnligt via ForældreIntra. Den studerende skal om muligt deltage i forældremøde ved skoleårets begyndelse og ved skole/hjemsamtaler. |