IT og medier

Formål:

It og medier er redskaber til at skabe innovative og nysgerrige børn og unge.

Anvendelse af it og medier i undervisning og pædagogiske aktiviteter skaber muligheder for, at børn og unge lærer på nye måder, i andre sammenhænge og med flere værktøjer. Brug af it medfører nye fleksible organiseringsformer og differentierede arbejdsmetoder, blandt såvel elever som det pædagogiske personale.

Udvikling af elevernes sociale kompetencer foregår også med it og medier. At begå sig socialt med andre i den digitale verden forudsætter, at dette også trænes i den virkelige verden.

Mål:

It og medier i undervisning og i de pædagogiske aktiviteter bidrager til at øge indsigten hos eleverne og forældrene i elevens faglige progression og læring.

It og medier bidrager til at være udforskende og skabende og skal indeholde forbindelser til andre fag- og praksisområder i og uden for skolen.

Anvendelse af it og medier i skolen bidrager desuden til at fremme sammenhold og fællesskab.

It kan understøtte en fleksibel tilrettelæggelse og udførelse af undervisning og læring uafhængigt af tid, sted og rum.

Skolens ansvar:

Digitale kompetencer og digital understøttelse af undervisningen skal tænkes ind i alle fag, i de understøttende undervisningsopgaver i folkeskolen og i de fritidspædagogiske aktiviteter.

Skolen råder over udstyr/hardware.

Hvis elever – særligt i udskolingen - selv medbringer eget udstyr, bakker skolen op om, at eleven i undervisningen kan anvende dette udstyr (Bring Your Own Device, BYOD).

Personalet opkvalificeres løbende til at have de fornødne kompetencer til at varetage undervisning og pædagogiske aktiviteter med it og medier.

Undervisning og læring i digital dannelse foregår i (tæt) samarbejde med forældrene.

Fagpersonalet omkring om en given aldersgruppe elever forholder sig til en hensigtsmæssig brug af it og medier i både undervisning og elevernes pauser/fritid i SFO. Eleverne inddrages i disse drøftelser.

Forældrenes ansvar:

Forventes at have en løbende dialog med deres barn om anvendelsen af it og medier.

Tager ansvar for børnenes digitale dannelse – herunder brug af og omgang på de sociale medier og følger efter bedste evne op på indgåede aftaler om, hvordan de skal støtte deres barns udvikling set i relation til it og medier.

Opsøger viden og indsigt omkring børn og unges brug af it og medier – særligt de sociale medier.

Medvirker til at skabe ansvarlighed for skolens materiale. Ved lån af skolens udstyr forventes en høj grad af ansvarlighed, og ved elevens evt. sløsede omgang med skolens udstyr, så det misligholdes, kan forældre pålægges et erstatningskrav.

Vedtaget: d. 22.11.2017

Sidste gennemsyn: