3.3 Princip for anvendelse af ITog medier
Formål
IT og medier er supplerende redskaber til at uddanne innovative, kompetente og nysgerrige børn og unge og kan bidrage til en varieret undervisning.
Mål
Anvendelsen af it og medier i undervisning samt pædagogiske aktiviteter skal altid ske med et formål og med pædagogiske og didaktiske overvejelser i fokus.
Der arbejdes på, i samarbejde med forældrene, at udvikle elevernes digitale dannelse og kompetencer, herunder bl.a. kritisk sans for både indhold, kilder samt rettigheder og digital adfærd.
Skolens ansvar
Digitale kompetencer og digital understøttelse af undervisningen tænkes ind i alle fag, i den understøttende undervisning og i de fritidspædagogiske aktiviteter, i det omfang det er relevant.
Fagpersonalet omkring en given aldersgruppe elever forholder sig til en hensigtsmæssig brug af it og medier i både undervisning og elevernes pauser/fritid i SFO. Eleverne inddrages i disse drøftelser.
Anvendelsen af it og medier samt overordnet digital dannelse drøftes på forældremøder mindst én gang i hver klynge.
Forældrenes ansvar
Forældre forsøger til enhver tid, så godt som muligt, at være nysgerrig på deres børns brug af it og medier – særligt sociale medier.
Forældrene drager omsorg for, at børnene oparbejder digital dannelse, herunder bl.a. kritisk sans for både indhold, kilder samt rettigheder og digital adfærd.
Ifm. lån af skolens udstyr understreges det, at forældre kan pålægges erstatningskrav, såfremt skolens udstyr ødelægges.
Vedtaget: d. 22.11.2017
Sidste gennemsyn:
Revideret: December 2021