Alkoholpolitik

Formål:

At forebygge brug af alkohol, rygning og euforiserende stoffer blandt skolens elever.

Mål:

Skolen samarbejder med forældrene for at udskyde børnenes alkoholdebut til efter folkeskolen samt forebygge elevernes brug af euforiserende stoffer – herunder rygning.

Skolens ansvar:

Haldum-Hinnerup Skolen begynder den forebyggende undervisning om rusmidler på 5. klassetrin og der arbejdes med social pejling – flertalsmisforståelser og sociale overdrivelser.

I 7. klasse tager klasselæreren initiativ til en drøftelse om alkohol blandt forældre.

Skolen opfordrer forældrene til afklaring om håndtering af:

-    udskydelse af alkoholdebut,

-    fester for klassens elever

-    evt. problemer med alkohol i klassen

I 8. - 9. klasse følges desuden op med oplysning og indhold, der svarer til elevernes udvikling og til de behov, der registreres i de enkelte klasser.

Skolen deltager i relevante SSP-undervisningsforløb samt kampagner udmeldt fra kommunen og relevante interesseorganisationer.

Forældrenes ansvar:

Forældre har dialog med børnene om alkohol, rygning og euforiserende stoffer – herunder hensigtsmæssige vaner og det sundhedsskadelige i brugen af rusmidler.

Forældre støtter op om skolens princip på dette område.

Forældre afstemmer forventninger til det forpligtende samarbejde blandt klassens forældre omkring brugen af alkohol, rygning og euforiserende stoffer.

Vedtaget: November 2008

Sidste gennemsyn: Marts 2019