Kultur og værdier
Eleverne
Eleverne på mellemtrinnet er vant til at gå i skole. De er åbne og nysgerrige på deres omgivelser og har stor glæde af at være en del af fællesskabet. Denne åbenhed over for både det faglige og det sociale støtter vi for at fremme det enkelte barns læring og trivsel. Vi ønsker, at børnene skal opbygge en bevidsthed om, at de tilhører mellemtrinnet, og at de får et tilhørsforhold til den gruppe elever og lærere, der er der. Det er vores mål, at alle elever skal opleve at lykkes, føle sig anerkendt, være en del af fællesskabet og bevare nysgerrighed og lyst til at tilegne sig viden og færdigheder.
Undervisningen
Lærerteamet har til opgave at udmønte skolens værdier:
lyst til at lære, anerkendelse og fællesskab i hverdagen
Derudover:
• Skabe rum for pædagogiske og faglige drøftelser, som vedrører elevgruppen
• Organisere den daglige undervisning, A-dage (fredage), de særlige uger i skoleåret og overvejelser som:
- hvordan lærer eleverne på mellemtrinnet bedst?
- hvad er særlig vigtigt for denne elevgruppe?
Haldum-Hinnerup Skolen vægter den faglige kvalitet og et udviklende læringsmiljø. Ved læringen af de grundlæggende færdigheder er det vigtigt, at eleverne får mulighed for at udvikle og anvende evner og varierede arbejdsformer. Undervisningen på mellemtrinnet er derfor karakteriseret ved høj faglighed fordybelse, oplevelser, vekselvirkning mellem undervisning i fagene og forløb på tværs, praktisk-musiske fag og bevægelse.
IT
IT er en integreret del af den daglige undervisning, og benyttes som et understøttende værktøj til at opnå kompetencer og færdigheder i de traditionelle skolefag. Vi bruger dagligt bl.a. de digitale læringsplatforme Google Apps for Education, MeeBook og Skoletube, der fungerer som distributionskanaler og medieværktøjer til elevernes digitale produktioner og afleveringer. Mellemtrinnets lokaler er alle udstyret med SmartBoards, og alle mellemtrinnets elever har lånte ChromeBooks til rådighed. Disse ChromeBooks arbejder ’sky’-baseret og arbejder rigtig godt sammen med de digitale læringsplatforme, vi benytter os af. På mellemtrinnet har vi derudover mulighed for at låne IPads.
Praktisk-Musiske fag (PM-fag)
Den praktisk-musiske dimension i folkeskolen skal være med til at styrke elevernes kreative, kropslige og manuelle færdigheder. Verden skal også opleves og sanses – ikke blot forklares. På mellemtrinnet har vi særligt fokus på de praktisk-musiske fag (PM-fag). Udover fagene billedkunst, idræt og musik, som videreføres fra indskolingen, vil eleverne blive undervist i særlige PM-fag. P.t undervises i fagene performance, madkundskab, udeliv og håndværk/design. Antallet af timer pr. uge vil afhænge af årets fordeling af timer. Udbuddet af PM-fag kan desuden variere i forhold til, hvilke fag de enkelte lærere i klyngen kan tilbyde. For yderligere information om de enkelte PM-fag henvises til årgangens årsplan.
Organisering
Teamet laver i fællesskab årgangens årsplan.
Vi tilstræber, at
• tilrettelægge undervisningen med afsæt i elevernes forskellige forudsætninger samtidig med, at trinmålene for de enkelte fagområder er styrende for det faglige indhold
• undervisningen i klasserne sker på tværs af fagene, hvor det er relevant
• klassens undervisning suppleres med aktiviteter og holddannelser på årgangen
• eleverne oplever fælles emne-/temaarbejde for hele mellemtrinnet
• eleverne i skoledagen oplever at være en del af et fællesskab, der gør det rart og udviklende at være her.
Samvær og samarbejde
De voksne i skolen bygger samværet med børnene på accept og forståelse af børnenes forskelligheder og møder dem med respekt. Tilsvarende forventer de voksne at møde respekt fra eleverne. Eleverne skal også fortsat lære at respektere hinanden som mennesker. Dette sker blandt andet ved at indgå i forpligtende fællesskaber med hinanden – i klassen, på årgangen, i klyngen. Respekten for hinanden viser sig også gennem god omgangstone og ved en adfærd, hvor man passer på hinanden – og tingene på skolen. Eleverne skal på forskellig vis være medbestemmende og tage ansvar i skolens hverdag. Det sker i klassen – for eksempel gennem fastsættelse af klassens sociale spilleregler. Og det sker på årgangen, på fællessamlinger og gennem elevrådet i klyngen.
Fællessamlinger
Både på årgangene og for hele mellemtrinnet holder vi fællessamlinger. Indholdet varieres, og det kan for eksempel være:
• Fælles læring fx af sange, fortællinger, danse eller gennem oplæg
• Traditioner fx ved juletid, fastelavn og sommerferie
• Information og aftaler omkring anderledes dage, brugen af skolens materialer og områder, sociale spilleregler på årgangen eller i klyngen
Elevrådet
Elevrådet holder løbende møder, står for aktiviteter, drøfter og præsenterer forskellige tiltag.
Legepatruljen
Legepatruljen igangsætter lege for børn i frikvartererne.
Uddrag af aktiviteter
• Velkomst til de nye klasser på mellemtrinnet
• Fællessamlinger
• Adventssamlinger
• Juleafslutning
• Kommunale idrætsarrangementer
• Lejrskole 4. el. 5. årgang
• Læsebånd
• Perspekt
• Naturfagsmaraton
• Affaldsindsamling
• Social pejling 5. årgang
• Skolernes motionsløb
• Fælles aktivitetsdag i klyngen
• Tryk-den-af-dag med musikarrangement
• Farvel til klasserne, der flytter til udskolingen
Forventninger
Lektier
Eleverne vil løbende få lektier for, som forventes lavet i studietiden og hjemme.
Lektierne har følgende formål:
• Forberedelse til undervisningen
• Øve og konsolidere
• Samle op og gøre færdig
Eleverne har mulighed for at lave en del af deres lektier i løbet af skoleugen. Årgangsteamet afgør, hvordan der informeres om lektier på intra. På mellemtrinnet forventer vi, at det i højere grad er eleverne selv, der tager ansvar for at holde sig orienteret om lektier, der skal laves i skolen og/eller gøres færdig hjemme. Vi forventer, at alle elever på mellemtrinnet læser hjemme dagligt i selvvalgt litteratur. Dette er en forudsætning for den gode læseudvikling, og anbefalinger til forældre kan findes i skolens læsepiecer.
Forældresamarbejdet
På mellemtrinet er forældresamarbejdet fortsat meget vigtigt. Også dette samarbejde er baseret på gensidig respekt og tillid. Det netværk, som skabes her, er af stor betydning for elevernes trivsel. Forældrene har mulighed for at følge klassens og skolens aktiviteter via ugeplanen.
Skole-hjemsamtalerne tager udgangspunkt i det enkelte barn, og elevplanerne inddrages. Der afholdes et årligt forældremøde, hvor indholdet kan være generel information om mål og tiltag for undervisningen og klassen, og hvor også forældrene kan bringe aktuelle emner op.
Forældreråd i den enkelte klasse har til formål at være bindeled mellem forældrene i klassen og skolen og sikre et godt forældre/forældre- og forældre/skole-samarbejde. Forældrerådet bidrager med dagsordenspunkter, som man ønsker at drøfte på forældremøderne, for eksempel lektier, brug af mobiltelefoner, sprog og mobning. Og forældrerådet er aktivt i at arrangere forældremøder og sociale arrangementer for klassen.