En tryg skolestart
På Haldum-Hinnerup Skolen arbejder vi med at skabe en tryg og sammenhængende skolestart for de yngste elever. Skoledagen består af undervisning, og for de fleste børn også en fritidsdel, som varetages af SFO. Fritidsdelen kan både være før skolestart i tidsrummet 06.30- 7.50 og efter undervisningens ophør. Vi arbejder på, at HELE skoledagen opleves som en sammenhængende dag for børnene. For at skabe sammenhæng i skoledagen er den tætte voksenrelation og børnenes kendskab til de voksne fundamental. Lærere og pædagoger arbejder sammen for at give børnene de bedste betingelser for leg, læring og udvikling gennem hele dagen. F.eks. deltager personalet fra SFO og skole sammen i undervisningen i nogle lektioner om ugen, varierende efter klassetrin. Lærere og pædagoger kommer således rundt om HELE barnet, så læring, trivsel og udvikling præger skoledagen, og barnet oplever, at der er plads til at være den, man er. En tryg skolestart En tryg skolestart skabes også i samarbejdet med børnehaverne og gennem før-skoleforløb på Broen der starter 1. marts. Grundstenen for børnenes skolegang bliver lagt i de første år, i tæt samarbejde med forældrene. Foreløbige klasser dannes i samarbejde med personalet på Broen. Broen er det før-skoletilbud, som tilbydes i perioden 1. marts til 1. august, inden børnene starter i 0. klasse. Her introduceres børnene til en skolehverdag, fortrinsvis gennem leg. Personalet består af pædagoger fra de afgivende børnehaver og SFO-personale fra skolen.
Skolens værdier
Haldum-Hinnerup Skolens værdier er synlige i skolens praksis: Fællesskab, anerkendelse og lysten til at lære. Fællesskabet bygges op på flere niveauer:
• Klassen som det bærende fællesskab, er rammen for det daglige samvær. Det er også omkring dette fællesskab skole-hjemsamarbejdet bygges op. For 0. årgang gælder det, at den endelige klassedannelse finder sted til jul.
• Årgangens fællesskab bliver også central, idet et større fællesskab giver muligheder for at understøtte den faglige undervisning med forskellige former for holddeling, samt bedre forudsætninger for at skabe flere venskaber.
• Klyngens fællesskab opstår fortrinsvis i frikvartererne, hvor børnene har deres pausetid sammen og leger på kryds og tværs . Men også morgensang og fællessamlinger danner rammen for fællesskabet med børn i forskellige aldre. Fællesskabet opstår i relationerne mellem børnene og mellem børn og voksne. Det er lærere, SFO-personale og forældre der har ansvaret for at skabe gode rammer for, at alle føler sig velkomne og værdsat.
De voksne i skolen møder børnene med anerkendelse og respekt og bygger samværet med børnene op omkring en accept og forståelse af børnenes forskelligheder. Børnene skal lære at respektere hinanden, hvilket bl.a. læres ved at indgå i forpligtende fællesskaber. Dette er med til at ruste og styrke børnene til at klare udfordringer. Det medvirker til at skabe en god sammenhæng i barnets dag og samtidig højner det kvaliteten af læring, både i skole og SFO. Med den seneste skolereform indgår SFO personalet i end-nu højere grad i undervisningen i skoletiden. Det giver større helhed og sammenhæng i det pædagogiske arbejde i og efter skoletiden, og betyder at vi i højere grad kan være med til at sikre en god start for den enkelte.
Dagens opbygning og traditioner
Skoledagen begynder kl. 8.00, hvor alle børn skal være klar i klassen. Fra kl. 7.50 er der opsyn i klassen. Vi lægger vægt på, at børnene får en rolig begyndelse på deres skoledag. Børnene har i løbet af skoledagen brug for pauser – både til at spise og til at lege.
Lille mad spises fra 8.55 - 9.05
Første frikvarter er kl 10.00 - 10.30
Store mad spises fra kl. 11.20 - 11.40
Andet frikvarter er fra 12.30 - 13.00
Skoledagen slutter kl. 13.30, hvor SFO åbner (fredage dog kl. 14.00 /13.00).
Skoleåret byder på faste traditioner, for eksempel:
• festlig skolestart og velkomst til nye elever og forældre
• arrangeret af 2. klasserne, som danner makkere med de nye skolebørn
• skolernes Motionsdag op til efterårsferien
• et antal uger fordelt hen over året brydes skemaet op, og børnene kan være inddelt på andre hold end til daglig
• trivselsdag med makkerklasse
• elevsamtale enkelte årgange
• adventssamlinger, Lucia-optog og kirkegang i forbindelse med jul
• temauge
• affaldsindsamling
• matematikkens dag
• billedkunstens dag
• morgensang én gang ugentlig
• fastelavn
• juleklippedag
• aktivitetsdag op til sommerferien ved Spejderhytten. Afsked med 3. årgang, der klappes ud af klyngen og sendes videre til mellemtrinnet.
Skole-hjem samarbejde
I de første skoleår grundlægges det vigtige og nødvendige skole-hjemsamarbejde. Skole og hjem er fælles om børnenes dannelse og udvikling, derfor er det tillidsfulde samarbejde væsentligt. Lærere og pædagoger i indskolingen gør en stor indsats for at etablere dette samarbejde ved at være i tæt dialog med forældrene omkring barnets udvikling. Der er tradition for, at der på skoleårets første forældremøde vælges et forældreråd, hvis primære opgave er at styrke netværket omkring klassen samt fremme de sociale bånd og fællesskabet i klassen. Skolebestyrelsen udarbejder principper for skole-hjemsamarbejdet. Forældresamarbejdet bliver et netværk for forældregruppen.
Forventninger
Forældrene kan forvente af skolen:
• at vi løbende orienterer jer om skolegangen via Aula samt i skoleledelsens 4 årlige nyhedsbreve
• at vi løbende orienterer om elevens xxx på Meebook
• at vi tilbyder en forældresamtale i efteråret og desuden samtaler efter behov.
• at vi tager kontakt til forældrene, når vi ser et behov for det
• at vi arbejder målrettet for at skabe de bedste betingelser for børnenes læring.
Forventninger Skolen forventer af forældrene:
• at børnene møder veludhvilede og klar til undervisning kl. 8. At de har mad med til hele skoledagen eller mulighed for at købe i madboden
• at I følger jeres barns skolegang tæt og medvirker aktivt i arbejdet omkring at skabe et godt og konstruktivt miljø i klassen
• at I tager kontakt til klasselæreren / pædagogen, når I ser et behov for det
• at I orienterer jer på Aula, deltager aktivt i forældremøder, og i det hele taget bidrager til en positiv ånd i og omkring klassens trivsel
• at I omtaler skolen og dens medarbejdere positivt over for jeres børn
• at I har tillid til, at jeres barn indgår i læringsfællesskaber, der tilgodeser alle børn og deres forskelligheder.
Vi går gerne i direkte dialog, hvis noget giver anledning til spørgsmål eller uddybning.