Skoleudviklingssamtale 22-23

Skoleudviklingssamtale for Haldum-Hinnerup Skolen 2022/23

Dato og deltagere: 16. marts 2023
Skolens ledelse, skolechef, faglig ressourceperson, sekretariatskonsulent for skoleområdet
Mødeleder: Skoleleder fra anden skole.

Formål med skoleudviklingssamtalen
Skoleudviklingssamtalen er obligatorisk jf. folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe rammen for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen, så eleverne får de bedst mulige rammer for faglig udvikling og trivsel. Møderne er en vigtig del af den løbende kvalitetsudvikling med henblik på at udvikle og forbedre udvalgte indsatsområder lokalt. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af udvalgte udfordringer og de indsatser, der iværksættes fremadrettet.

Skolens indsatsområder
Vi har gennem de seneste 3 år arbejdet på at udvikle et tilbud med henblik på at inkludere flere elever i almen og lave god skole med deltagelsesmuligheder for alle børn. Vi har i den forbindelse udviklet vores mellemform ”Mellemrummet”, hvor de tilknyttede medarbejdere også har timer til at være kollegiale vejledere.

Vi har derudover et antal holdtimer, støttetimer og AKT -timer.

På trods af massive investeringer i områder over de seneste år, er vi ikke lykkedes med at knække kurven ift. eksklusion og har stadig stigende udgifter til takstbetalingselever.

Vi står nu i en økonomisk situation, hvor der er behov for, at vi justerer indsatserne økonomisk, samtidig med, at vi har en ambition om at fastholde et velfungerende støttesystem for skolens elever.

Beskrivelse af problemstilling:
Hvordan prioriterer vi vores støttesystemer, så de skaber bedst mulig kvalitet og værdi i det fortsatte arbejde med at skabe inkluderende fællesskaber?

I skoleudviklingssamtalen er følgende data inddraget:
•    Tal på ekskluderede elever og betydning for økonomi
•    Oversigt over støttetimer, AKT, holdtimer fra skoleårets planlægning
•    Tal på elever henvist til PPR, antal sager AKT, antal elever tilknyttet Mellemrummet, elever med reduceret skema i almen, elever i skolevægring med sygeundervisning
•    Fokusgruppeinterview med repræsentanter for 2., 3. 6., 7. og 8. årgang – brugere af div. Støttesystemer
•    Referat af møde med inklusionsteamet om Mellemrummet

Opfølgning
Handlinger i forlængelse af skoleudviklingssamtalen – med virkning fra skoleåret 23/24:
Proces med personale og skolebestyrelse ift. prioritering af ressourcer.
Lærernes undervisningstid og pædagogernes børnetid er øget i skoleåret 23/24.
Der er prioriteret i timetallet på Mellemrummet og afsat tid til systematiske vejledningsindsatser på årgangene.
Der er oprettet mellemformstilbud i udskolingen.
Der er fortsat prioriteret holdtimer ud fra behov på årgange.
Færre individuelle indsatser – mere gruppefokus

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen (fortsat)

Skoleudviklingssamtalerne tilrettelægges og understøttes med udgangspunkt i læringscirklen. I praksis understøttes processen af forvaltningen gennem et skoleår.

Der afholdes:
•    Indledende dataworkshop
•    Læringssamtale mellem skoleledelse og forvaltning samt
•    Afrundende opfølgningsworkshop
•    Notatet offentliggøres på skolens hjemmeside

Skolebestyrelsen inddrages før og efter.

Nøgletalsoverblik

Link til uddybende evalueringsdata om skolen