Del 1:
Introduktion – hvad er en uddannelsesplan?
Ifølge Bekendtgørelsen skal alle uddannelsesskoler have en uddannelsesplan. I planen beskriver uddannelsesskolen generelt, hvordan den håndterer uddannelsesopgaven, så studerende kan forholde sig til at være i praktik på skolen. Planen kommunikerer desuden til uddannelseslærere, uddannelsesansvarlige, skoleledelse og LIA-undervisere, og giver alle parter viden om skolens didaktiske valg i forhold til af have lærerstuderende i integreret praktik. Planen fungerer dermed som en slags forventningsafstemning mellem praktikkens mange parter på hhv. skole- og campusarena. Den enkelte skoles uddannelsesplan er uploadet på Praktikportalen. Uddannelsesplanen genbesøges årligt.
Det er op til parterne i og omkring praktikken at give planen liv i de forskellige didaktiske rum i og omkring praktikken, så planen kommer til at spille en meningsfuld rolle for alle parter i en travl hverdag.
Rammer for praktik og progression
Skolen tilrettelægger et fuldtidsstudie med mødepligt. Praktikkontoret anbefaler, at det ugentlige lektionstal i arbejdsplanen, som en studerende forventes at deltage i, på alle 4 årgange er 12-16 ugentlige lektioner.
Der kan forekomme afvigelser pga. temauger, fagdage mv.
Praktikdagene på 1. årgang kan afspejle samme omfang dog svarende til 2 ugentlige dage (5-7 lektioner)
Som udgangspunkt vil størrelsen af praktikgrupper følge nedenstående kvantitative progression:
1.årgang-2. årgang-3. årgang-4. årgang
3-4 studerende/gruppe-3-4 studerende/gruppe-2 studerende/gruppe-1 studerende/gruppe
12-16 lektioner/uge-12-16 lektioner/uge-12-16 lektioner/uge-12-16 lektioner/uge
Den løbende reduktion i gruppestørrelsen udgør en betydelig progression i den studerendes ansvar for lektionerne.
Praktikken har også en kvalitativ progression, som er beskrevet i praktikkens mål - fra den medvirkende iagttager på 1. årgang til den selvstændige velbegrundede initiativtager på 4. årgang.
Se Praktikhåndbogen, der udgives årligt omkring sommerferien af Praktikkontoret, for nærmere beskrivelse af rammerne for praktik, både generelt og for den enkelte årgang.
Præsentation af skolen
Haldum -Hinnerup Skolen adresse er Svinget 4, 8382 Hinnerup, Favrskov Kommune
Haldum-Hinnerup Skolen er en skolen med ca. 650 elever, 52 lærere og
3 børnehaveklasse-ledere. Den er bygget i 1956, men udbygget i flere omgange i takt med befolkningstilvæksten. Skolen ligger i et naturskønt område i udkanten af Hinnerup- tæt på skov og marker. Vi har særdeles gode faciliteter, både hvad angår alm. klasselokaler, faglokaler, lærerforberedelse og udendørs områder.
Til skolen er der knyttet en SFO med ca .270 børn og 15 pædagoger/medhjælpere.
Vi er en 3-sporet skole (på nogle klassetrin dog kun 2 spor og en et enkelt med 4 spor; prognoserne peger på 4 spor fremadrettet)). Skolen er delt i 3 klynger, A, B og C-klyngen. 0.-3. årgang bor i A-klyngen, 4.-6 årgang i B-klyngen og 7.-9 årgang i C-klyngen. Desuden har vi i hver klynge en specialklasse med elever med generelle vanskeligheder.
Vi er inddelt i årgangsteam, som består af 4-5 lærere. Den lærergruppe har ansvaret for planlægningen og tilrettelæggelsen af undervisningen på en bestemt årgang.
På skolen arbejder vi ud fra tre grundlæggende værdier, der gennemsyrer vores tankegang:
Anerkendelse - fællesskab og lyst til at lære.
Skolen som uddannelsessted
Indskolingsleder og uddannelsesansvarlig Birgit Sønderby har det overordnede ansvar for planlægning og gennemførsel af praktikken. I er altid velkomne til at kontakte hende, hvis I har spørgsmål eller føler jer usikre på noget i forhold til praktikkens forløb.
Alle de lærere, som I møder i praktikken, er fagligt kompetente og har enten linjefag og/eller stor erfaring i undervisning i pågældende fag. Som udgangspunkt har uddannelseslærer
ne mindst to års erfaring som lærer, inden de påtager sig uddannelseslæreransvaret.
En af jeres uddannelseslærere vil være praktikansvarlig for holdet (navnet står på jeres skema). Det er med den ansvarlige udd.lærer, I laver de fornødne aftaler om, hvilke møder I følger.
Vi vægter samarbejdet med seminariet højt, og ledelsen er repræsenteret ved alle samarbejdsmøder, så vi altid er velorienterede om læreruddannelsen.
I vil opleve en skole, hvor alle er meget interesserede i at uddanne kommende kolleger bedst muligt.
De fleste lærere arbejder på skolen 35 timer om ugen. De resterende 5 timer af arbejdsugen råder den enkelte over, og bruges til skole-hjemsamarbejde, arrangementer, samt individuel forberedelse.
Praktikken består af flere dele:
• førvejledning
• velkomstmøde med udd. ansvarlig
• vejledningstimer med udd. lærerne
• vejledning med udd.ansvalig
• midtvejs- og slutevaluering med ledelse
• observation i klasser ( skrevet med parentes om) ca. 5 timer/uge i sine undervisningsfag eller andre fag efter aftale
• undervisning i klasser ca. 8-10 timer/uge i sine undervisningsfag
• være aktiv i klasser mindst 15 timer pr uge, såvel fag-faglig som understøttende i blokpraktikken
• evt. etablering af makkergruppe/elev i dansk, 2-3 timer/uge (boostgruppe)
• timer i andre fag efter eget ønske- aftales med udd.ansvarlig
• deltagelse i diverse relevante møder
• lave praktikopgaver givet af seminariet i forbindelse med praktikken
• arbejde med relevante opgaver givet af skolen (sætte sig ind i teori, lave observationer mv.)
• deltage i vejledningssamtale midtvejs i praktikken
• evt. aleneundervisning i en klasse, hvor undervisningen er tilrettelagt af læreren og hvor naboklassenslæreren er ansvarlig
• varetage gårdvagter
• besøg og observation i SFO for studerende, der uddanner sig til indskoling
Vi forventer, at I deltager aktivt i hele arbejdsugen, følger det udsendte skema med både observationstimer og praktiktimer. I aftaler selv placering af vejledning med jeres udd.lærere.
Afslutning og indstilling til godkendelse af et praktikforløb
På hver årgang afsluttes praktikforløbet med et evalueringsmøde mellem studerende og uddannelsesskole. Hensigten med mødet er, at der samtales om praktikkens forløb og den studerendes udvikling, og hvad den studerende skal have fokus på i sin kommende praktik.
Vurderingen af om et praktikforløb kan indstilles til godkendelse, sker ud fra den studerendes opfyldelse af mødepligt, praktikkens mål og de dimensioner, der er i forgrunden på den pågældende årgang. Denne vurdering foretages løbende gennem hele praktikken, så der kan iværksættes foranstaltninger, så snart en studerende bevæger sig mod en indstilling til et ikke-godkendt praktikforløb. Hvis en studerende viser tegn på ikke at leve op de beskrevne krav, indkalder uddannelsesskolen den studerende til en særlig vejledningssamtale med deltagelse af den studerende, den praktikansvarlige LIA-underviser og uddannelsesansvarlig og/eller uddannelseslærer fra skolen. Dette er yderligere beskrevet i Praktikhåndbogen.
Praktiske informationer
Skolens tlf. nummer er 8964 5500. Ved fravær kontaktes skolen mellem 7.00 og 7.15
I praktikperioden betragtes studerende som ansatte på skolen og skal derfor overholde alle regler om fortrolighed – også efter praktikperiodens afslutning.
Vær opmærksom på, at I i jeres e-boks får underskrevet samtykke til, at vi må indhente jeres straffeattest.
Vi forventer, at I som studerende er aktive på skolen fra kl. 7.45 og i øvrigt efter aftale følger jeres udd.ansvarlige lærer til møder. Tirsdag har vi altid møder til kl. 16.30.
Den studerende på 1. årgang forventes at være på skolen i 30 timer om ugen i blokpraktikken og ca. 12-14 timer i ”dryppraktikken – fordelt på to dage.
Fredage er A-dage på skolen. Det betyder, at vi har skiftende skemaer med mulighed for fordybelse i de enkelte fag, ture ad af huset mm.
AULA bruger vi som kommunikationsplatform intern og med forældre. Husk, at I som studerende får præsenteret jer selv på Aula.
Hvis I får brug for at videooptage undervisning, skal forældrene informeres over Aula.
Aftal nærmere med jeres udd.lærer.
Vi er langt med brug af IT-udstyr, har smart-board i alle klasselokaler, alle lærere har egen computer stillet til rådighed af arbejdspladsen. Desuden arbejder vi på de fleste klassetrin med Chroomebooks. Programmet Meebook anvendes af alle lærere (men i forskelligt omfang) til planlægning og videndeling af undervisningsforløb. I praktikperioden har I gennem jeres unilog adgang til skolens portaler og netværk. Se bilag under QR kode
På jeres praktikskemaer fremgår navne og mail på jeres udd. lærere.
Praktikansvarlig Birgit Sønderby kan kontaktes på Aula, bis@favrskov.dk eller på telefon 28 87 46 41
Ved første møde på skolen udleveres vedlagte praktikpjece med oplysninger om mange praktiske forhold, men det er også muligt at sætte sig ind i det på forhånd gennem denne QR kode
Del 2:
Særligt om 1. årgang
1. årgangspraktik – Indblik og afprøvning som den medvirkende iagttager.
Praktikken er tilknyttet Dansk, Matematik eller Engelsk (1. undervisningsfag) og ”Pædagogik og almen didaktik” (grundfaget). Studerende kommer som udgangspunkt på skolen i grupper af 3-4 studerende med samme 1. undervisningsfag.
Mål
Mål:
Den studerende kan identificere og indsamle relevant viden om læreres planlægning og undervisning.
Den studerende kan planlægge, gennemføre og evaluere mindre undervisningssekvenser og kan redegøre for sine didaktiske overvejelser.
Den studerende kan forstå og reflektere over sin egen rolle som lærer
Forskning & Udvikling: Begyndende erfaringer med at undersøge og beskrive egen og andres praksis, Begyndende erfaringer med observation, Begyndende erfaringer med undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger
Lærerrollen: I den fælles del af studieordningen er der beskrevet ni centrale dimensioner af lærerrollen, som løbende indgår i uddannelsen. På Læreruddannelsen i Århus sætter vi særligt fokus på udvalgte dimensioner på de forskellige årgange. Dimensionerne er fordelt med sigte på progressionen i den samlede uddannelse samt de konkrete fag på de enkelte årgange. Da der er tale om dimensioner af lærerrollen, vil de naturligvis aldrig kunne skilles helt ad. Opdelingen viser derfor, hvilke dimensioner der træder i forgrunden på hver årgang. De øvrige vil således være til stede i baggrunden, men kontinuerligt gennem hele uddannelsen.
På 1. årgang er der fokus på Læreren som didaktiker, og Læreren som leder
Fag & Prøver: 1. årsprøven
Arbejdet frem mod målene – studieaktiviteter og ansvar
Praktikdage 1:
Som 1.års studerende tilknyttes I primært én klasse og den udd.lærer, der underviser klassen i jeres 1.undervisningsfag. Derudover får I mulighed for at følge kassen i andre fag i dryppraktikken.
Forud for praktikken aftaler vi, hvilke andre fag og/eller klassetrin I gerne vil møde, enkeltvis eller holdvis og forsøger at få det indarbejdet i skemaet.
Vi har rullende fredage, kaldet A-dage. Studerende vil derfor kunne møde mange forskellige fag i egen klasse.
I samarbejde med udd.læreren planlægges enkelte undervisningsdele/timer. I løbet af perioden skal hver studerende have startet og gennemført dele af en lektion – gerne planlagt med medstuderende og lærer.
Den studerende indsamler data, både ved obs af medstuderende og udd. lærere. I vejledningen diskuteres forberedelse, læring og klassetrivsel. Praktikholdet tilbydes vejledning holdvist og har mulighed for at mødes med udd.læreren minimum 2 timer i perioden.
De studerende aftaler med udd.lærere og udd. ansvarlig hvad den endelige arbejdsplan indeholder og hvordan opgaverne fordeles i gruppen.
Praktikgruppen inviteres med til ale relevante møder og arrangementer i perioden, herunder skole-hjem samtaler og evt. PPR-møder/netværksmøde. Sidstnævnte dog med forældrenes samtykke.
De studerende indgår i fællesaktiviteter på lige fod med skolens øvrige personale. Herunder deltagelse i morgensang torsdag morgen samt supplere og hjælpe til i gårdvagtsplanen.
Praktikuger (3 sammenhængende uger):
Ved slutning af 1. dryppraktik laves aftaler med uddannelsesansvarlig om afvikling af blokpraktikken, herunder planlægning af skema efter hensyntagen til de studerendes ønsker.
De studerende fortsætter i klasser og fag fra dryppraktikken, men skemaet suppleres med ønsker om andre fag/årgange. Praktikholdet kan i enkelte timer splittes op efter ønske/behov for at møde forskellige fag.
Den studerende har i hver af blokpraktikkens uger ansvar for at planlægge, gennemføre og evaluere mindst 1 undervisningssekvens, i samarbejde med praktiklærer og -gruppe.
Ud over at have ca. 15 undervisningslektioner (ca. 12 timer, da vi har timer a 60 min.) med dertil knyttet vejledning, er de studerende aktive ca. 5 timer om ugen med observation/støttefunktioner.
De studerende mødes hver uge i blokpraktikken med en eller flere uddannelseslærere til vejledning. De studerende og uddannelseslærer aftaler den enkelte vejlednings fokus. Derudover gennemføres en midtvejssamtale, hvor både studerende, uddannelseslærer og en LIA-underviser er til stede.
Studerende samarbejder med udgangspunkt i gruppens indgåede aftaler og indgår i den ugentlige arbejdsplan.
De studerende indgår i fællesaktiviteter/opgaver på lige fod med skolens øvrige personale. Herunder deltage i morgensang hver torsdag morgen samt supplere ind i gårdvagtsplanen.
Ander opgaver i perioden aftales med uddannelseslærer/uddannelsesansvarlig.
Praktikdage 2:
Dryppraktikkens anden periode gennemføres efter samme model/skema som første periode. Dog vil der blive mulighed for at supplere med andre fag/klasser, som gennemførelse af blokpraktikken evt. har givet anledning til.
Desuden forventes den enkelte studerende at have individuelle undervisningsopgaver/gennemførsel af sekvenser eller hele lektioner i hver uge i drypperioden.
Andre studieaktiviteter
Skolen inviterer studerende til at deltage i alle relevante møder/arrangementer i klassen over hele skoleåret.
Uge 41 er normalt emneuge, hvor deltagelse mere end torsdag/fredag vil være relevant. Om muligt deltager de studerende i skolernes motionsløb fredag i uge 41.
Ved første planlægning gennemgås årsplan, herunder dato for skole-hjem samtaler, klassearrangementer, evt. hytteture, pædagogiske arrangementer for personale m.v. Som studerende er man velkommen til at deltage i alt, blot det er aftalt med uddannelseslærerne.
Hvis man er tilknyttet en indskolingsklasse vil det være hensigtsmæssigt at deltage en eller flere gange i en SFO-fritidsaktivitet.
Der vil i praktikken være fokus på skolens interne vejledere g muligheder for hjælp og sparring med disse. Om muligt deltagelse i møder og observation af disse funktioner.
Det kan være skolens støttetilbud i form af Mellemrum, STU, DSA, AKT, faglige vejledere og evt. indblik i specialklassetilbud.
Samarbejde mellem campusarena og skolearena
Skolens uddannelsesansvarlige og/eller repræsentant fra skoleledelsen deltager som udgangspunkt i alle fælles møder med VIA. Vi vil som skole altid gerne være opdateret om ny viden og udviklingen indenfor læreruddannelsen, ligesom vi gerne vil bidrage til udvikling og samarbejde fra et skoleperspektiv.
Studerende og LIA-undervisere er velkomne til at observere, deltage eller initiere forslag til undervisningsforløb, blot det er aftalt med uddannelseslærere og ledelse.
Særligt om 2. års praktik
2.årgangs praktik – indsigt og undersøgelse som den undersøgende deltager
Praktikken er tilknyttet Dansk, Matematik eller Engelsk (1. undervisningsfag) og Pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik (grundfaget).
Mål
Mål:
Den studerende kan, i samarbejde med andre, forholde sig undersøgende om planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning.
Den studerende kan, med baggrund i almen- og fagdidaktiske tilgange og perspektiver, indgå i folkeskolens undervisning
Den studerende kan indgå i samarbejdsrelationer
Forskning & Udvikling: Øvelser i brug af faglige og videnskabelige metoder til undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger
Lærerrollen: I den fælles del af studieordningen er der beskrevet ni centrale dimensioner af lærerrollen, som løbende indgår i uddannelsen. På Læreruddannelsen i Århus sætter vi særligt fokus på udvalgte dimensioner på de forskellige årgange. Dimensionerne er fordelt med sigte på progressionen i den samlede uddannelse samt de konkrete fag på de enkelte årgange. Da der er tale om dimensioner af lærerrollen, vil de naturligvis aldrig kunne skilles helt ad. Opdelingen viser derfor, hvilke dimensioner der træder i forgrunden på hver årgang. De øvrige vil således være til stede i baggrunden, men kontinuerligt gennem hele uddannelsen.
På 2. årgang er der fokus på Læreren som fagperson, Læreren som samarbejdspartner og Læreren som relationsudvikler
Arbejdet frem mod målene – studieaktiviteter og ansvar
3 ugers blokpraktik efterår:
Praktikholdet knyttes som udgangspunkt til den klasse og fag, de fulgte på 1. årgang. Desuden får man timer i det 2. undervisningsfag om muligt.
De studerende er aktive i ca. 12 timer om ugen i deres fag.
Her udover er der afsat tid til vejledning. De studerende er aktivt undersøgende og deltagende i forhold til forberedelse, gennemførelse og evaluering i samarbejde med sine medstuderende.
Uddannelseslæreren og studerende aftaler i hvilket omfang de studerende står på ”egne ben”, men altid i samarbejde med og under vejledning af uddannelseslærerne.
Den enkelte studerende planlægger, gennemfører og evaluerer på skift undervisningen i hovedparten af timerne.
Feedback gives som hovedregel umiddelbart efter timens afslutning. Vejledning aftales med den enkelte uddannelseslærer i de timer, der er afsat i skemaet, hvis ikke andet aftales. Vejledning foregår gruppevis med min. 1 time ugentligt.
Desuden tilbydes gruppevejledning i overordnende emner med den uddannelsesansvarlige.
Derudover indeholder skemaet ca. 5 obs. timer i andre klasser/fag efter eget ønske. Det kan være gruppevis eller enkeltvis.
Der forventes ikke her, at den/de studerende planlægger og gennemfører undervisning, men det kan aftales nærmere med uddannelseslæreren.
Der tilbydes ikke vejledning til denne del. Timerne er i skemaet markeret med parentes.
De studerende skal i 1. blokpraktik i samarbejde med uddannelseslæreren sætte mål for forløb og de enkelte lektioner.
Der undervises og afprøves varierende undervisnings- og organisationsformer, herunder anvendelsen af IT.
Undervisningsdifferentiering og inklusion bør indtænkes i planlægning og i vejledningen efterfølgende være genstand for refleksion.
Inden planlægningen af blokpraktik 2 kan evt. ændringer i skema aftales med uddannelsesansvarlige.
Et fokuspunkt i såvel undervisning som vejledning skal være udvikling af den studerende til at indtage den professionelle lærerrolle, hvor der er fokus på såvel den enkelte elev som på hele klassen.
Studerende samarbejder med udgangspunkt i gruppens indgåede aftaler og indgår i den ugentlige arbejdsplan.
De studerende indgår i fællesaktiviteter/opgaver på lige fod med skolens øvrige personale. Herunder deltage i morgensang hver torsdag morgen samt supplere ind i gårdvagtsplanen.
Ander opgaver i perioden aftales med uddannelseslærer/uddannelsesansvarlig.
3-ugers blokpraktik forår:
Som udgangspunkt er skemaet identisk med skemaet for praktikperiode 1.
Der gives i 2. periode også timer med læsevejleder/matematikvejleder i STU-undervisning på relevante klassetrin.
I 2. blokperiode forventes de studerende gradvist at overtage det meste af planlægning og gennemførelse af undervisning i samarbejde med uddannelseslæreren.
De observationer, man gør i praktik på 1. årgang og efterår på 2. årgang, forventes nu sat i spil, således at inklusion og deltagelsesmulighed for alle børn indtænkes i al undervisning.
Andre studieaktiviteter
Skolen inviterer studerende til at deltage i alle relevante møder/arrangementer i klassen over hele skoleåret.
Uge 41 er normalt emneuge for hele skolen afsluttende med deltagelse i Skolernes Motionsløb fredag i uge 41.
Ved første planlægning gennemgås årsplan, herunder dato for skole-hjem samtaler, klassearrangementer, evt. hytteture, pædagogiske arrangementer for personale m.v. Som studerende er man velkommen til at deltage i alt, blot det er aftalt med uddannelseslærerne.
Hvis man er tilknyttet en indskolingsklasse vil det være hensigtsmæssigt at deltage en eller flere gange i en SFO-fritidsaktivitet.
Der vil i praktikken være fokus på skolens eksterne samarbejdspartnere og muligheder for hjælp og sparring med disse. Om muligt deltagelse i møder og andre samarbejdsfora med PPR-psykolog, tale/hørelærer, fysioterapeut, DSA-konsulenter, socialfaglig rådgiver mm.
Samarbejde mellem campusarena og skolearena
Skolens uddannelsesansvarlige og/eller repræsentant fra skoleledelsen deltager som udgangspunkt i alle fælles møder med VIA. Vi vil som skole altid gerne være opdateret om ny viden og udviklingen indenfor læreruddannelsen, ligesom vi gerne vil bidrage til udvikling og samarbejde fra et skoleperspektiv.
Studerende og LIA-undervisere er velkomne til at observere, deltage eller initiere forslag til undervisningsforløb, blot det er aftalt med uddannelseslærere og ledelse.
Særligt om 3. årgang
3. årgangspraktik – Erfaring og forståelse som den reflekterende udøver.
Praktikken på 3. årgang er tilrettelagt som en 6 ugers sammenhængende forløb, hvor studerende med samme 2. undervisningsfag fortrinsvis kommer i praktik parvis. Praktikken er tilknyttet 2. undervisningsfag og Livsoplysning (grundfag)
Mål
Arbejdet frem mod målene – studieaktiviteter og ansvar
6 ugers blokpraktik
Ved besøgsdagen introduceres de studerende for skolen, dens struktur og værdigrundlag under hensyntagen til, at de studerende er nye på skolen, men ikke på uddannelsen.
I samarbejde med den uddannelsesansvarlige har de studerende mulighed for at ønske fag ( udover 2. undervisningsfag) og klassetrin. Efterfølgende udarbejdes skemaer til de enkelte hold.
Som studerende på 3.årg. er man 35 på timer om ugen på skolen- ligesom en fuldstidsansat lærer. Tiden fordeles mellem forberedelse, undervisning, mødeaktivitet, vejledning, observation og studierelevante aktiviteter.
Man møder normalt 7.45.;tirsdag er fast mødedag med diverse møder til 16.30.
De studerende er aktive i deres fag ca. 12 timer om ugen.
På 3.årgang er de studerende ansvarlige for planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen i samarbejde med medstuderende og uddannelseslærerne.
Udover undervisning deltager man som studerende i ugentlige vejledninger med en eller flere uddannelseslærere efter aftale.
Observationstimer/støtte i andre fag/klasser aftales med den enkelte studerende – ca. 5 timer/uge. Til disse er der ikke vejledning tilknyttet, og de vil være markeret i skemaet med parentes.
Studerende samarbejder med udgangspunkt i gruppens indgåede aftaler og indgår på lige fod i den ugentlige arbejdsplan.
De studerende indgår i fællesaktiviteter/opgaver med skolens øvrige personale. Herunder deltage i morgensang hver torsdag morgen samt supplere ind i gårdvagtsplanen.
Ander opgaver i perioden aftales med uddannelseslærer/uddannelsesansvarlig.
Andre studieaktiviteter
Skolen inviterer studerende til at deltage i alle relevante møder/arrangementer i klassen over hele skoleåret.
Uge 41 er normalt emneuge for hele skolen afsluttende med deltagelse i Skolernes Motionsløb fredag i uge 41.
Selvom dette ligger uden for praktikken er man mere end velkommen til at deltage i det omfang, det er muligt.
Ved første planlægning gennemgås årsplan, herunder dato for evt. skole-hjem samtaler, klassearrangementer, evt. hytteture, pædagogiske arrangementer for personale m.v. Som studerende er man velkommen til at deltage i alt, blot det er aftalt med uddannelseslærerne.
Hvis man er tilknyttet en indskolingsklasse vil det være hensigtsmæssigt at deltage en eller flere gange i en SFO-fritidsaktivitet.
Uge 6 vil ofte være emneuge for hele skolen. Uge 8 vil for 8.årg.normalt være praktik/besøgsuge.
Der vil i praktikken være fokus på forældresamarbejde, herunder både skriftlig og mundtlig kommunikation.
Det drejer som om det mere almene forældresamarbejde, men i særdeleshed om de situationer, hvor dette kan opleves udfordrende som (ny) lærer.
Samarbejde mellem campusarena og skolearena
Skolens uddannelsesansvarlige og/eller repræsentant fra skoleledelsen deltager som udgangspunkt i alle fælles møder med VIA. Vi vil som skole altid gerne være opdateret om ny viden og udviklingen indenfor læreruddannelsen, ligesom vi gerne vil bidrage til udvikling og samarbejde fra et skoleperspektiv.
Studerende og LIA-undervisere er velkomne til at observere, deltage eller initiere forslag til undervisningsforløb, blot det er aftalt med uddannelseslærere og ledelse.
Særligt om 4. årgangs praktik
4. årgangspraktik – Vurdering og nytænkning som den selvstændige og velbegrundede initiativtager
Praktikken på 4. årgang er tilrettelagt som en 6 ugers sammenhængende forløb, hvor studerende kommer i hovedsageligt individuelt tilrettelagt med udgangspunkt i deres 3. undervisningspraktik. Praktikken er tilknyttet 3. undervisningsfag og pædagogik og almendidaktik (Grundfag)