Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kommunikationspolitik

Kommunikation - Haldum-Hinnerup Skolen

Formål:

  • At sikre en god dialog mellem skole og hjem, som bidrager til elevernes læring og trivsel.

  • At gøre kommunikation i Aula overskuelig og lettilgængelig for forældrene, så de kan understøtte deres børns skolegang.

Kommunikation til Aula

Skolen orienterer løbende elever og forældre, så de er opdaterede på, hvad der sker i skolen. Al skriftlig kommunikation foregår via Aula.

Alle klasser udarbejder ugeplaner, som udgives inden weekenden. Omfanget af information justeres gennem skoleforløbet med det formål, at eleverne med alderen bliver mere selvhjulpne.

Det tilstræbes, at mest mulig generel information fra klassens lærere findes i ugeplanen. Opslag på Aulas overblik anvendes, når det er hensigtsmæssigt – ligesom der kan udarbejdes nyhedsbreve eller lignende for at give en mere uddybende status.

Indhold i ugeplaner gennem skoleforløbet:

Indskoling

Mellemtrin

Udskoling

Beskrivelser af fagligt indhold i fagene og andet, som kan hjælpe forældrene med at forberede børnene.

 

Lektier

Ting, der skal huskes

 

Beskrivelser af struktur og fagligt indhold på fredage

 

Ture og andet som afviger fra hverdagens skema

Påmindelser om f.eks. deadlines, tilmeldinger…

Korte beskrivelser af fagligt indhold i fagene.

 

Lektier og afleveringer

 

Beskrivelser af det faglige indhold på fredage

 

Påmindelser og ting, som skal huskes

 

Ture og andet som afviger fra hverdagens skema

Påmindelser om f.eks. deadlines, tilmeldinger…

Gode beskrivende overskrifter i Meebookforløb samt evt. beskrivelser af fagligt indhold, som ikke indeholdes i Meebookforløb.

 

Lektier og afleveringer

 

Fredage – indhold i overskrifter

 

Ture og andet som afviger fra hverdagens skema

Påmindelser om f.eks. deadlines, tilmeldinger…

 

Skolens ledelse kommunikerer til forældrene i nyhedsbreve 4 gange årligt samt ved opslag på Aulas overblik.

Kommunale tiltag, som skolen skal videreformidle, lægges som opslag på Aulas overblik.

Beskeder anvendes, når det vurderes hensigtsmæssigt og altid i henvendelser omkring enkeltelever.

Det forventes, at medarbejdere på skolen tjekker Aula dagligt og der kan forventes svar på henvendelser indenfor 2-3 arbejdsdage.

Det forventes, at hjemmet tjekker Aula minimum en gang om ugen i forbindelse med udgivelse af ugeplan.

Den mundtlige dialog er fortsat vigtig. De enkelte teams orienterer forældrene om, hvordan samtaler eller telefonsamtaler kan etableres, når der er behov. 

Årsplaner og meddelelsesbog

Årsplaner for de enkelte fag udarbejdes som forløb i Meebook, hvor både elever og forældre har adgang bl.a. via link i Aula.

Meddelelsesbogen oprettes som sikker fil i Aula. 
Den bruges regelmæssigt og minimum én gang årligt. 
Skolen følger undervisningsministeriets krav til meddelelsesbogen.

Reklame på Aula for eksterne tilbud.

De kommunale rammer tilsiger, at der vederlagsfrit må reklameres for idrætsforeninger, museer, udstillinger, messer, kulturelle arrangementer og lignende, der kan bidrage til børn og unges interesse for idræt, kultur, samfundsforhold, naturvidenskab og lignende, der har pædagogisk eller undervisningsmæssig relevans.

Det tilstræbes, at Aula primært benyttes til kommunikation, som vedrører skolen direkte – og der vil derfor være opmærksomhed på at sortere i den kommunikation, som eksterne måtte ønske at skolen sender ud.

Der kan reklameres med opslag på Aulas forside vedrørende:

  • Kommunale tilbud og arrangementer som f.eks. musikskole, billedskole.

  • Lokale idrætsforeninger og tilbud f.eks. HOG, spejderne

Foreninger opfordres til at lave samlede opslag, som primært sendes ud ved sæsonstart.

Der vil også kunne laves aftaler om, at der opsættes plakater på døre eller omdeles materiale til eleverne.