Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Understøttende undervisning

Formål:

»§ 16 a. Undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obligatoriske emner, jf. § 7, suppleres af understøttende undervisning. Den understøttende undervisning skal anvendes til forløb, læringsaktiviteter m.v., der enten har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.

Den understøttende undervisning skal støtte reformens 3 overordnede mål:

  • at alle børn lærer så meget de kan
  • mindske betydningen af social baggrund
  • tilbud til og trivsel i skolen skal styrkes

 

Mål:

Aktiviteterne i understøttende undervisning skal:

  • understøtte den faglige undervisning og/ eller
  • styrke eleverne personligt med læringsparathed, sociale kompetencer, alsidig udvikling, motivation og trivsel.

 

Skolens ansvar:

Formål og indhold i den understøttende undervisning tager udgangspunkt i skolens overordnede værdier:

  • anerkendelse
  • fællesskab
  • lyst til at lære

 

Den understøttende undervisning skal være en del af en afvekslende skoledag, hvor eleverne udfordres, lærer og trives.

Det tilstræbes, at den støtter op om:

  • elevernes alsidige udvikling
  • den fag-faglige undervisning
  • give mulighed for fordybelse
  • muligheden for repetition og inddragelse af elevernes interesser
  • udviklingen/dannelsen af hele (robuste) mennesker, der kan mestre voksenlivet
  • skolens kultur og tradition i øvrigt
  • udviklingen af elevernes sociale kompetencer
  • skolens samarbejde med det omgivende samfund i såvel nærmiljø, nationalt som internationalt
  • anvendelsen af såvel interne som eksterne ressource(personer)
  • at eleverne gøres uddannelsesparate
  • elevernes mulighed for bevægelse og undervisning/oplevelser i den omgivende natur og byrum
  • en fornuftig ressourceanvendelse, således at målet og indholdet styrer personale sammensætningen
  • muligheden for at lave vekslende lærings-/arbejdsfællesskaber på tværs af klasser, klynger m.v.

 

Forældrenes ansvar:

Vedtaget: Juni 2014

Sidste gennemsyn: December 2017

Revideret: April 2016