Formål:
»§ 16 a. Undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obligatoriske emner, jf. § 7, suppleres af understøttende undervisning. Den understøttende undervisning skal anvendes til forløb, læringsaktiviteter m.v., der enten har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.
Den understøttende undervisning skal støtte reformens 3 overordnede mål:
- at alle børn lærer så meget de kan
- mindske betydningen af social baggrund
- tilbud til og trivsel i skolen skal styrkes
Mål:
Aktiviteterne i understøttende undervisning skal:
- understøtte den faglige undervisning og/ eller
- styrke eleverne personligt med læringsparathed, sociale kompetencer, alsidig udvikling, motivation og trivsel.
Skolens ansvar:
Formål og indhold i den understøttende undervisning tager udgangspunkt i skolens overordnede værdier:
- anerkendelse
- fællesskab
- lyst til at lære
Den understøttende undervisning skal være en del af en afvekslende skoledag, hvor eleverne udfordres, lærer og trives.
Det tilstræbes, at den støtter op om:
- elevernes alsidige udvikling
- den fag-faglige undervisning
- give mulighed for fordybelse
- muligheden for repetition og inddragelse af elevernes interesser
- udviklingen/dannelsen af hele (robuste) mennesker, der kan mestre voksenlivet
- skolens kultur og tradition i øvrigt
- udviklingen af elevernes sociale kompetencer
- skolens samarbejde med det omgivende samfund i såvel nærmiljø, nationalt som internationalt
- anvendelsen af såvel interne som eksterne ressource(personer)
- at eleverne gøres uddannelsesparate
- elevernes mulighed for bevægelse og undervisning/oplevelser i den omgivende natur og byrum
- en fornuftig ressourceanvendelse, således at målet og indholdet styrer personale sammensætningen
- muligheden for at lave vekslende lærings-/arbejdsfællesskaber på tværs af klasser, klynger m.v.
Forældrenes ansvar:
Vedtaget: Juni 2014
Sidste gennemsyn: December 2017
Revideret: April 2016